"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Saturday, July 30, 2011

uh, blur kejap!

Assalamualaikum,
Hari nie, mcm biase...mak, abah gi pasar, beli ikan. Aku lak...mcm biase gak, gi bagi hamster,kucing makan. Lepas puas melayan si hamster yg tak nak k0pek sendiri kuaci tu (nak t0long kopekkan utk d0rang) dan si kucing yg nak berebut r0ti ngan aku, walhal die baru je lepas mkn ayam tadi. Pastu layan kartun jap..(dah takde citer sgt dah...haha)

Bile mak, abah balik jer...aku gi nyeb0k kat dapur.
Sambil2 mak tgh siang ikan...aku ngan kak aku, cari pasal dgn udang. Tarik kepala, and 'baju' kat ekor d0rang.

Pastue, aku belek2 ikan2 yg ade. Ikan termenung ade..(kalau tak salah aku, tempat lain panggil ikan selar...aku p0n tak pasti). Takde la pulak aku nampak ikan tue mcm tgh termenung, layan perasaan. Nape name die camtu ek? Aku tak sempat interview nenek moyang d0rang...


Selain daripada ikan frust tue, ade ikan cermin (mak kate sbb kaler die berkilat,(megheli', heheh...pronounce pandai ar, nak eja tak tawu camne. Tapi, maksudnya, berkilat ar)
Pastue, ikan bawal ngan ikan ape g ntah. Garang jer muke,huhu!

Ikan yg aku tak tawu name tue...tgh melopong mulut die. Gamaknya, die tgh sebut 'oooo' mase kena tangkap tue. Tak p0n, mkn umpan bulat....gumpal cacing byk2, sampai jadi bulat. Bile die makan, mulut p0n mcm tu ar....

Mak kate, ikan...rebus, bulu die cantik. (Mase tue, tgh sembang2 pasal anak kucing. Die tgh main2 kat pintu, gigit2 selipar aku sampai tercabut tapak!) Aku yg tgh pegang ikan mase tu, belek2 la si ikan tue, bile mak cakap camtue. Kak aku p0n, mcm paham jer nape aku buat camtu....dgn reaksi muka yg ....(aku sendiri tak tawu nak describe camne)
Dengan rasa tak puas hati, aku tanye mak..."Bulu kucing ke, bulu ikan yg cantik tu???"
Mak terkejut and pikir s0mething. Maybe tgh ingat balik, ayat yg mak cakap tadi.
Pastue baru la mak balas....ikan mana ada bulu! Heheheh.....!!!!
Sebab tue la, aku belek ikan tu tadi. Pelik gak, bile mak cakap ikan rebus, bulu cantik.......Rupanya, mak maksudkan, kalau kucing mkn ikan rebus, bulu kucing jadi cantik (tok wan yg gitau)

Masuk U, tp mende tersirat sikit p0n dah jadi blur, huhu!

1 comment:

Anonymous said...

Terima kasih untuk blog yang menarik