Sunday, February 26, 2017

MANFAAT KEPADA MASYARAKAT

Assalamu'alaikum,

Sekadar perkongsian ringkas daripada diiri saya sendiri di ruangan FB.

"Sekalipun aku bukan yang terpilih untuk menasihati kamu,
tapi tak bermakna aku terhalang
untuk terus mendidik yang lain."


Saya bimbang, jika ditanya...
Apa yang kamu telah sumbangkan untuk masyarakat sepanjang hidup kamu?
Apa yang telah kamu sebarkan tentang Islam sepanjang kamu berada di dunia?
Berapa ramai yang kamu ajak untuk ke Syurga?
Kamu yakin, dengan hanya mengumpul pahala untuk diri sendiri sudah cukup untuk masuk ke Syurga?


Kadang-kadang rasa diri ni useless 
Takda sumbangan untuk masyarakat. Apatah lagi untuk negara. 

Dengan harapan, bebelan ringkas di ruangan FB mampu jadi dakwah kecil daripada saya, seorang insan yang mengharap Syurga dari Dia. 

Thursday, February 23, 2017

KENALI DIRI SENDIRI


Berada dalam kalangan mereka yang gemar mewangi, maka wangilah kita.

Berada dalam kalangan mereka yang bijak, maka kita pun belajar sama. 

Berada dalam kalangan mereka yang menjaga solatnya, maka kita pun menjaga juga.

Berada dalam kalangan mereka yang mengata, maka kita pun mengumpat juga.

Berada dalam kalangan mereka yang berjaya, maka kita pun boleh berjaya.

Berada dalam kalangan mereka yang 'indah' bahasa, maka kita pun 'indah' juga.

Berada dalam kalangan mereka yang berniaga, maka habislah duit kita. 




Errr, yang berniaga ni, heheheh!
Alaaa, saya pun peniaga jugak. Tapi tak habiskan duit korang kann?


Dekat mana kita berada.
Dengan siapa kita selalu berbicara.
Itu lah diri kita dalam tak sedar.

Sehebat mana pun diri kita, bila nak buat apa-apa...tolong la.
Check sekeliling kita. Kalau kita tak rasa malu dengan tindakan kita, mungkin orang sekeliling kita yang malu. Kalau tak rasa apa jugak, tolong la... ingat Mak Abah kita.

Kita mungkin tak rasa apa. Tapi orang lain kenal ibubapa kita. Nak ke orang kata, dia ni kan anak si bla bla bla... hmm.

Sekadar penulis jalanan, mungkin aku tak layak untuk menasihati kamu.
Tapi InsyaAllah, aku tak berhenti mendidik diri aku sendiri dan yang sudi mendengar.

Terima kasih sudi singgah sini,
Semoga Allah memuliakan dan membahagiakan anda.

Tuesday, February 21, 2017

BOSAN BACA KEBAIKAN?



"Jaga-jaga

Bila hati sukar terima teguran,
Benci baca perkara kebaikan.

Bimbang ditinggal Allah,

Dalam kemungkaran."



Assalamu'alaikum,

Pernah tak kita rasa,

"Meluat betul bila dapat whatsapp panjang berjela-jela. Dah la panjang, bab ilmiah pulak tu. Memang tak la nak baca!"

"Bosan la baca benda-benda kebaikan ni. Kita ni dalam group nak santai-santai. Bukannya macam kat sekolah, kena masuk kelas agama."

"Balik-balik selawat. Takde benda lain ke nak share?!"

JAGA-JAGA!


Istighfar cepat-cepat bila ada rasa macam ni dalam diri kita.

Sebab apa?
Takut laaaa. Buatnya perasaan tak suka baca kebaikan tu sebab Allah tutup pintu hati kita. Kau tak seram ke?

Ehh, kenapa pulak nak seram???

Ye laa. Allah tutup pintu hati tu, maksudnya tak beri hidayah kat kita. Orang nasihat la kita macam mana sekalipun, kalau takde petunjuk, takde hidayah, takde iman dalam diri kita...jangan mimpi la nak terkesan dengan nasihat orang.

Dan yang paling seram sebenarnya, orang yang Allah tutup pintu hati ni sebab Allah murka dengan dia!

Maknanya kau tak buat apa yang Allah suruh.

Kau tak SOLAT.
Kau tak PUASA.
Kau hina sesama ISLAM.
Kau keji orang buat BAIK.
Dan banyak lagi.

Yang pastinya, apa yang kita buat tu, berkaitan dengan apa yang Allah larang kita buat.
Bila Allah larang, maksudnya perbuatan kita boleh menyebabkan kita ke Neraka.

Nak ke? Haishh!

Kalau tak nak, istighfar banyak-banyak. Doa mintak Allah lembutkan hati kita untuk seronok baca perkara kebaikan. Benda baik ni memang la bosan. Macam kau baca buku sejarah la. Benda baik kot, ilmu tu. 

Tapi tak sempat baca dah menguap, acano tu? Hehehe!

So, lepas ni cuba berjinak-jinak dengan info amalan untuk ke Syurga jugak. Mula-mula memang liat, malas...InsyaAllah, lama-lama kita pulak jadi penyebar dakwah.

Terima kasih sudi singgah,
Semoga pembaca sekalian dimuliakan dan dibahagiakan Allah SWT.