Thursday, April 20, 2017

MULIAKAH KERJA KITA DI MATA DIA?

Pekerjaan yang mulia tidak menjamin kemuliaan kita di sisi DIA.

Mungkin kita sang pendakwah,
Tapi kita menyindir kejahilan hamba Allah.

Mungkin kita sang penegak kebenaran,
Tapi kita mengherdik yang lain.

Mungkin kita sang pendidik,
Tapi kita menghina kerjaya bekas anak didik.

Mungkin kita sang penyapu jalanan,
Tapi kita berzikir & memuliakan yang 'menabur' sampah.

Kita yang mana?
Jadilah seorang insan yang sentiasa memuliakan pekerjaan dan kehidupan insan yang lain.
Baru la tenang dan bahagia. Takde nak sakit-sakit hati, jeles-jeles dengan life orang lain.

Boleh?

CARA UNIK UNTUK BERUBAH

Penulis: Nur Azimah Jamial

Assalamu’alaikum,
Manusia mana yang tak pernah diuji kan?

Yang membezakan, kita jenis yang menghebahkan masalah kita atau sekadar diam dan cuba untuk selesaikan semampu boleh.

Ada orang diuji dengan hutang.
Dicanang satu dunia, aku banyak hutang, aku tak ada duit, aku bukan orang senang dan banyak lagi yang enggan saya tuliskan.

Kenapa saya tak nak tulis?
Sebab apa yang kita kata, adalah doa untuk diri kita. Sedar atau tidak, bila kita banyak runsingkan masalah seperti “Tak ada duit, Tak kaya, Orang susah…” kita sebenarnya sedang doakan kita jadi macam tu.


"Aku bukan orang kaya macam kau…"
Haa, kita sendiri yang mintak macam tu!

"Aku miskin, susah, mana mampu nak beli kereta macam kau."
Kita sendiri yang doa nak macam tu!


Dah tu? Macam mana?

Percaya atau tidak, hanya dengan tukar perkataan dalam tutur kata kita, kita boleh jalani hidup dengan lebih baik. Bahkan sangat baik.

Yang negatif ditukar kepada positif. Yang buruk ditukar kepada baik. Yang kasar ditukar kepada lembut.

Contoh?

Aku MISKIN = Aku belum KAYA
Aku BODOH = Aku tak PANDAI
Aku SUSAH = Aku belum MEWAH
Aku BENCI = Aku tak SUKA


Perkataan-perkataan positif banyak membantu diri kita. Cuma kita tak sedar, sebab kita tak amal. Jika amal sekalipun, tak istiqamah atau berterusan.

Satu keajaiban dari Allah, kalau kita boleh jadi lebih baik hanya dengan berubah untuk 3 hari.
Perubahan diri boleh makan masa berbulan-bulan bahkan bertahun.
Jadi, takkan la kita nak cakap yang baik-baik hanya 3 hari?


Maka, ambillah masa untuk berubah. Jangan pernah putus asa. Memang mulanya tak mudah, tapi Allah tu Maha Pemurah. Dia beri apa yang terbaik untuk kita.

Tak dapat di dunia, dapat Syurga pon BEST la kan? 😍



Selingan:
Jika anda seorang peminat buku dan ada masalah dengan rezeki sekarang yang sering terbatas, boleh terus ke link ini ya Buku Formula Rezeki