Thursday, February 23, 2017

KENALI DIRI SENDIRI


Berada dalam kalangan mereka yang gemar mewangi, maka wangilah kita.

Berada dalam kalangan mereka yang bijak, maka kita pun belajar sama. 

Berada dalam kalangan mereka yang menjaga solatnya, maka kita pun menjaga juga.

Berada dalam kalangan mereka yang mengata, maka kita pun mengumpat juga.

Berada dalam kalangan mereka yang berjaya, maka kita pun boleh berjaya.

Berada dalam kalangan mereka yang 'indah' bahasa, maka kita pun 'indah' juga.

Berada dalam kalangan mereka yang berniaga, maka habislah duit kita. 




Errr, yang berniaga ni, heheheh!
Alaaa, saya pun peniaga jugak. Tapi tak habiskan duit korang kann?


Dekat mana kita berada.
Dengan siapa kita selalu berbicara.
Itu lah diri kita dalam tak sedar.

Sehebat mana pun diri kita, bila nak buat apa-apa...tolong la.
Check sekeliling kita. Kalau kita tak rasa malu dengan tindakan kita, mungkin orang sekeliling kita yang malu. Kalau tak rasa apa jugak, tolong la... ingat Mak Abah kita.

Kita mungkin tak rasa apa. Tapi orang lain kenal ibubapa kita. Nak ke orang kata, dia ni kan anak si bla bla bla... hmm.

Sekadar penulis jalanan, mungkin aku tak layak untuk menasihati kamu.
Tapi InsyaAllah, aku tak berhenti mendidik diri aku sendiri dan yang sudi mendengar.

Terima kasih sudi singgah sini,
Semoga Allah memuliakan dan membahagiakan anda.

No comments: