"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Tuesday, July 12, 2011

layan kucing la pulak....

Assalamualaikum…
Hari tue ade anak kucing sesat kat umah aku. Mase tue aku tgh duduk2 kat motor, tetiba bunyi kucing ngiau. Pelik gak aku c0z rase cam dekat semacam jer bunyi tu. Rupanya, ade kat bawah kaki aku haaa. Kecik ag, dlm 15 sentimeter, panjang badan die, heheh….mentang2 ar aku budak math.
Entah dari mane ntah… kesian lak tgk die. Takde plak aku dengar si m0m cat cari die…  Same ade org buang or m0m die tak endahkan die. Ade jer kes ibu kucing yg biarkan anak die…selalunya yg dapat anak lebih dari 6 ekor. (tapi, kejam ag manusia yg buang anak, walhal baru se0rang)
Family aku nie, bukan la yg jenis bela kucing. Setakat bg makan ape yg ade je la. Takde ar plak nak beli friskis bg kat d0rang. Tapi, dah si kitten ni kecik ya amat…cari makan p0n bel0m tentu cemerlang ag. Aku p0n bg ar minum susu…tapi, tak minum byk. Die minum sikit jer…. Lapar kot. Bagi ar makan…tp kecik sgt…tak leh makan mende2 s0lid sgt. Hahahah…. Byk s0ngeh lak kucing ni. Bg jelly baru tawu…. Oleh sebab takde ape nak bagi, aku amek ar nasik…bg lembut sikit (takde ar lembut sampai jadi bubur)….die makan ar. Tue p0n, makan sikit…ngiau, ny0ndol kat kaki aku. Makan sikit, ngiau, nyond0l. Tue la keja die. Tak leh nak makan direct ter0s kot, hehehe!
Dah lumrah id0p seekor kucing. Ikan je la yg die nak p0n. Mula, aku tak nak bagi makan ikan..sebab kecik ag. Dengan alasan, tak nak ajar die makan ikan jer. Makan nasik gak. Sebab, ad ear kucing2 lain yg dah besar…merempat kat umah aku (kami tak bela p0n), nak yg best2. Nasik tak nak. Bg ikan, tak main la mentah2 kan…. Nak yg goreng punye. Gamaknya, kalau dorang boleh cakap, entah2 mintak salut serbuk kunyit banyak2 pe….huhuhu!

Pa tadi, aku buat menan kat kitten tue. Aku amek paper, gulung2 bagi panjang, selotep...pastue buat bola kecik, ikat ngan benang. Aku selotep bola tue kat paper panjang tadi....HAAA! Dah siap! Boleh ar bagi kucing tue main. Hish, kecik ag....tgh best2 main, terbelit benang kat kaki lak.. Dah, satu hal lak kena gi belek benang halus tu. Naseb la, tak teruk.... Pandai lak die duduk diam, takde la susah sgt aku nak buang benang kat kaki kecik die tu.

Kat umah aku nie, ade mcm2 karenah kucing. Yang c0klat tue, pantang nampak org....bukannya pandai nak ngiau....dok hash,haaashhh ngan kami. Mcm kucing tgh marah tue. Aku nak eja bunyi die camne p0n, aku tak tawu...huhu! Yang kaler putih, koko tue lak...suke ngiau manja. Pastu, muke mcm innocent jer. Cian je neng0k die...hahah! Pada hal, die takde buat pape salah p0n...saje nak tarik simpati bet0l.
Sekor ag, putih kelabu. Yang nie mmg terbaik la....bunyi ngiau mcm hepy jerk. Riang je dengar....hahah! Dari jauh aku dengar bunyi camtu, aku dah tawu dah sape....keh3!

die ni kalau tgh makan, minum...kaki depan die suke gerak2. kejap angkat, kejap letak...mcm sejuk...
ape motif die, aku tak tawu. Pastu, ekor gerak2 mcm ekor ular yg jenis bergetar kat ekor tu.

muke sedih, bile aku masuk umah....hahah!

camni ar reaksi die bile nampak aku pegang f0n. cukup suke nak main ngan f0n aku. Kalau boleh, nak gigit2.... Saje nak suh aku beli bawu kot...hahah!

2 comments:

aza shafiza said...

tomeinye dia......

tetibe rs rindu pd kucing sy yg da arwah....hmm

Anonymous said...

tue ar.. dlm comey2 p0n, boleh sesat kat umah sy. entah kena buang ke, atau milik jiran2 yg x tuntut...hehe!
kucing awk kena ape? kena langgar ke sakit?