"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Tuesday, July 12, 2011

I'm confusing myself,,,

Assalamualaikum,
aku tak tahu ape yg patut aku kata. Lepas aku tgk video ni, sedikit sebanyak buat aku rase....maybe sbb tue pihak pembangkang bengang dan bertambah2 keras kepala.
Tapi, mungkin jugak...disebabkan sudah diberi amaran daripada Tan Sri Ismail Omar (Ketua Polis Negara), batalkan sebarang demonstrasi, tapi tetap berdegil. Akhirnya, tidak mustahil jika pihak polis bertindak agak kasar.
Berdasarkan hadis yg aku belajar kat sek0lah dulu....

Dari Abu Sa’id Al-Khudri rodhiallohu ‘anhu dia berkata: Aku mendengar Rosululloh sholallahu ‘alaihi wa sallam bersabda: “Barang siapa di antara kalian melihat suatu kemungkaran hendaklah ia mengubah dengan tangannya; jika tidak mampu, maka dengan lisannya; jika ia masih tidak mampu, maka dengan hatinya dan itu adalah selemah-lemahnya iman.” (HR. Muslim)


Cegahlah kemungkaran dgn tgn (kuasa). Mereka, sbg polis telah p0n mencegah dgn menggunakan kuasa mereka sbg polis, yg mana pihak rakyat patut patuh pada arahan mereka.
Jika tidak berhasil, boleh menggunakan lisan. Iaitu menasihati mereka....sudah dicegah, jgn melakukan operasi jalanan semak itu. Tapi, mereka tetap berdegil....
Namun, mereka tetap berdegil.....ape lagi yg patut pihak polis buat?
Entah la...aku sendiri confius, wajar ke polis buat mcm tu?

http://www.youtube.com/watch?v=vCetbFLceFI&feature=share

I'm sorry to say...Insya-Allah, aku tahu ape yg terbaik untuk aku. Kalau betul pihak kerajaan salah, polis ambil rasuah....Kenapa kita tak jadikan iktibar? Kenapa gol0ngan mahasiswa p0n seb0k2 g join jalanan? Jika anda mahir dalam soal politik, tahu cara2 sebenar utk menegakkan kebenaran (tanpa rasuah), kenapa tak jadikan kemarahan anda pada masa ini, sebagai satu pengajaran..moga anda tidak berkelakuan yg sedemikian tika anda memerintah negara?

Islam tidak mengajar kita untuk bersikap kasar dan kita hanya dibenarkan utk berperang, hanya jika musuh menyerang. Dan bukan apabila mereka menghina, dengan kata2 atau bertindak kurang ajar dgn kita.

Fikirkan la yg positif, jgn bertindak di luar batasan agama. Moga, ini pesanan untuk diri saya dan pihak lain...

No comments: