"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Thursday, July 21, 2011

Sekadar pengajaran untuk aku dan mereka di sana...

Assalamualaikum,
Hari tue, aku ade gi surau...org buat bace Yasin, utk anak2 d0rang yg nak amek exam.
Dalam ramai2 tue, datang la s0rang makcik nie kat aku. Tanya punya tanya,,,,,last2 die kab0r la..."Alhamdulillah, anak die dapat dekan..... 3.81". Aku p0n.....haaa,,dengar je la. Aku tak resp0n ape2 p0n.

Nak disedapkan lagi citer, makcik tue kate....Alhamdulillah la, lepas anak die usaha, (gaya cakap tue..mmg struggle giler ah) dapat la jugak dekan kan....

Yang aku, dalam aty dah wujud rase ann0yed!!! yg teramat sangat. Makcik datang surau, tudung labuh....tapi, cakap mcm berlagak..... Ape ni? Mmg la ade sebut "Alhamdulillah = Segala puji bagi Allah", tapi...aku tak rasa Islam disuruh untuk menghebahkan sesuatu benda tue sampai jadi riak dgn anugerah bijaksana tue. (Takde sape p0n yg tanye pasal result anak makcik tu. Dan, kami tak sentuh langsung pasal exam. Ape yg aku ingat, kami cakap pasal student U tgh cuti dan ade kursus. Tue jer, takde ar pulak terselit pasal exam)

Ape hal, tetiba nak gitau anak die dekan??
Aku tumpang gembira untuk anak die,,tapi,tipu la kalau aku kata, aku tak rase pape p0n dgn sikap makcik tu.



Aku tak tawu la anak die perangai mcm mane. Tapi, berdasarkan ape yg aku tawu...semua anak makcik tue mmg hebat2. Bukan s0rang dua yg pandai2....semua.
Aku percaya, tue rezeki makcik sekeluarga. Bagi org lain, mungkin d0rang takde rezeki anak2 cemerlang. Tapi, ade nikmat lain yg Allah kurniakan utk d0rang.... Contohnya, anak2 soleh,solehah...boleh diharap..banyak pengalaman,,,

Nak jer aku cakap...."Kwn saye p0n cemerlang jugak, dean list....3.88 kot, (Tak p0n 3.81 jugak. Aku p0n tak ingat, tapi still 3.8). Tapi, takde la usaha sgt p0n. Nampak relax jer. Tgk movie, tid0...gayut kat tep0n....bla3. Anak makcik usaha giler, dpt 3.81....."
Kalau ikot biadab, mmg nak jer aku cakap camtu.....
makcik,makcik.....sedar la k. 



Nie ar kawan aku tu. Kecik2, putih... =)

Kalau alim, warak mcm mane sekalip0n, tapi.....org ramai tak suke.... 'hablum minannas' (hubungan dgn manusia)  takde, tak gune jugak kan?


Aku mmg pelajar biase...takde la cemerlang mcm org lain. Tapi, kadang2 mende2 yg aku alami mcm insiden makcik tadi tue la, buat aku rae bersyukur sgt dgn diri aku sekarang ni. Biar la aku tak cemerlang, asalkan aku sedar...aku punya mak, abah, family yang sempurna untuk aku. Aku tawu, yg aku kena jaga tingkah laku aku utk dorang. Aku percaya, aku kena jadi org yg berguna, dunia akhirat...untuk d0rang.

Kalau aku pandai / genius....tapi, aku lupe diri. BERLAGAK. Aku sanggup jadi mcm sekarang ni. Struggle mcm mane p0n, result tetap biase2. Itu dah cukup...Alhamdulillah. Asalkan aku tak lupe, sape diri aku. Insya-Allah.

Mintak maaf la, kalau cara aku nie salah. Tapi, kebencian tu datang sebab rase geram.... Takde niat p0n nak menyampah kat sesape. Aku manusia biase. Aku p0n buat salah.. Same2 la kite jadikan pengajaran, jangan jadi seseorang yg lupe diri dan anugerah tue semua datang dari Allah. Bile2 mase jer, Allah boleh tarik balik.

4 comments:

Sharifah Aniza Ali said...

hehe cool k...besala tuu..mak mna xbga ank bjaya kn..

Anonymous said...

nak bangga,,ade cara die. Jgn la melampau2 sgt...
nie tgh cool la ni...hehe!

Gee said...

maybe dia tak de emmm kwn2 yg boleh dia share rasa bangga dia tu..mungkin sbb dia mcm tu yg buat dia tak de kwn.. wallahualam.. selagi dia x luahkan rasa bangga dia tu dia tak puas ati la kot kan?.. Kira 'budak kecik' jd mangsa luahan dia la ni hehe..

Anonymous said...

haha..bkn saye sorang je kena. Org lain p0n kena jugak. Tp, mungkin sebab mase tue saye sorang je 'budak kecik'....yg len sumer mak2 budak2, so terasa nak share dgn saye la kot....huhu!