"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Thursday, July 7, 2011

di mana akalku utk berfikir?

“152,000 peminjam PTPTN akan diberhentikan pinjaman mereka”
Apabila dibaca huraian akhbar tersebut,,,,,ini pula yang dinyatakan : “Pinjaman kepada mereka dihentikan kerana gagal mendapat keputusan cemerlang dan berada di bawah CGPA 2.0”
Secara tersuratnya, ini lah yang kita baca.
Tapi, sudah terang dan jelas….isi tersiratnya.
>>>152,000 mendapat CGPA kurang dari 2.0<<<
Entah la, aku p0n tak tawu nak komen. Bagi aku, agak kurang adil. Ade org, yang memang aku nampak…dia kuat berusaha, tapi sayang….dia tetap dapat result yg kurang cemerlang. Aku percaya, itu bukan rezeki dia. Ade pulak, g0longan yang bijak, pandai….tapi, sayang jugak. Sebab gunakan duit yg dia dapat (pinjaman / biasiswa) dgn cara yang tak bet0l. Majority of them, will buy a new mobile ph0ne. Ade jugak, yang sanggup kuarkan duit PTPTN dia, utk beli jam, baju, aksesori…yang mencecah ratusan ringgit. Tak percaya? Itu la hakikat. Nape? Heran, sebab aku busyb0dy? Dapat duit banyak, guna mcm duit tue b0leh fotostat jer. T0long la… aku anak didik MARA. Kami pelajar MARA, akan terkena tempias….”Ko budak MARA, ko guna duit rakyat. Duit mak bapak aku…” Mmg ade, golongan bebudak hingusan yang ‘dengki’ kat kami… Sebab tue la, Pengarah selalu pesan. Guna duit utk tujuan kebaikan, belajar,,,,bukan utk berjoli.
So, kami akan guna ‘duit mak bapak kowang tu’ utk berusaha jadi pelajar yang gempak. (aku still mencuba utk jadi salah s0rang yang gempak tu)
Aku tak kisah kalau kowang nak berbelanja tapi, ingat…. Ilmu adalah yang terpenting. Berstatuskan pelajar, pakai jam….sama taraf dgn gol0ngan elit. (kalau pakai jam tu, boleh tahan ag. Nie, tak nak pakai sebab mahal sgt…sayang nak pakai, takot calar…huh!)
Dengan ilmu, kita mampu cari duit. Tapi, dgn duit, bel0m tentu kita mampu utk terima ilmu. Ko bayar la sejuta sekali p0n, kalau dalam hati…ko tak nak belajar….ko takkan dapat ilmu tue.  

Aku tak pandai,
Aku tak bijak,
Aku tak cemerlang,
Aku bukan insan luar biasa,
Aku tak kaya,
Aku tak mewah,
Tapi aku……
Mencuba ke arah itu.
Insya-Allah =)

No comments: