"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Friday, July 29, 2011

memiliki atau memberi?

Assalamualaikum bakal2 penyeri bulan Ramadhan? Kalau ada non-muslim, selamat bertandang yer =)
Korang nak tawu tak...ade ustaz kata, "Kalau tgh sedih, mengadu pada Allah. Kalau tgh tensi0n, mengadu pada Allah. Kalau tgh sakit, mengadu pada Allah. Kalau anda dikhianati, mengadu pada Allah. Kalau anda geram, tidak puas aty...same jugak, mengadu pada Allah"


Tapi, kita tak buat mcm tue. Bile tgh sedih..post dalam fesbuk. Hebah dalam bl0g...(termasuk la diri aku sendiri)
Bile sakit, "Demam. Takde selera nak mkn. Tekak kering. Pedih bile nak mentekedarah air...Cian kat saye" ...dlm fesbuk.
Kalau tak p0n.....buat ngade..."Awak, kite tgh pening. Mate dah sakit...bla,bla,bla...."


Demam2 camtu p0n, mampu pulak d0rang online kan? Hahahha...annoying giler!

Aku dulu camtu gak. Bile aku tgh sedih, aku mesti post kat alam maya. Kononnya, rase tenang.... Bile pikir2 balik, mcm jahil p0n ade.

Entah la...tapi, sekarang ni...InsyaAllah, kalau ada ape2, aku tak post dah dalam fesbuk / bl0g. Gatal mcm mane sekalip0n, aku cuba utk tak taip!!! Mmg cabaran giler ah! Kalah dugaan tak leh makan time pose....betul aku cakap. Tak caye...? Cube buat, heheh! Tapi, utk sesape yg suke layan perasaan dgn member dlm aktiviti 0nline je la. Sape yg tak kisah...mmg tak rase la ujian susah tu.


Seseorang penah nasihat aku...
"Sayang bukan bermaksud, kita memiliki. Tapi, sayang ialah apa yg terbaik kita mampu berikan kepada dia".

Saat tue la, aku sedar... Aku perlu mengadu kat Allah, akan rasa sedihnya aku bila terjadinya sesuatu dugaan untuk aku. Di samping sentiasa percaya...bahawa, Allah tidak takdirkan aku utk memiliki mereka tetapi aku perlu memberi yg terbaik utk mereka. Agar mereka tahu, aku sentiasa menyayangi mereka.....


Siapa mereka? hahah.... Hanya Allah yg mengetahui. Sebab, aku sendiri confuse dgn diri aku sendiri...keh3!


Thanks my 'senior'!

No comments: