"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Monday, July 25, 2011

dah qadha bel0m?

Assalamualaikum....
Ahlan Wasahlan ya Ramadhan.... =)



Yup, tak lame je ag, kite akan menyambut bulan Ramadhan, bulan yg penoh keberkatan, syaitan sekalian diikat, pintu neraka ditutup, pahala amalan sunat berlipat kali ganda, satu-satunya bulan yg ada tarawikh ngan more'h (aku tak tawu nak eja moreh camne. Moreh ni...aktiviti mkn2 lepas solat sunat tarawikh)

Semua tgh buzy2 cakap pasal bulan puasa / bulan panas....
Yang mane tak abes ag qadha puasa, jgn d0p asyik sgt sambut bulan puasa ni sampai lupa bayar fidyah lak k....=)
Cakap pasal isu qadha meng-qadha ni...bukan pompuan jer yg ade tawu tak? ade gak g0longan lelaki yg terpaksa ganti pose. Mungkin dulu, die GASTRIK (alasan utama utk org yg tak tahu faedah pose), tapi ade gak yg mmg sakit perot, sampai tak boleh pose. So, hanya Allah yg tawu..sape yg tipu, sape yg betol2 tgh sakit. Tak payah la kite nak tentukan pahala seseorang tu yer.

Tue yg pasal ganti pose.
Camne lak dgn ganti s0lat? Atau lebih popular ag dgn status QADHA SOLAT?
Sape yg kene qadha semayang?


1) Org yg SENGAJA meninggalkan solatnya. Mungkin krn malas atau kurang arif soal solat. Tapi, bile dah tawu....wajib utk die ganti balik solat2nya itu,,,, Kalau setahun tinggal solat, pandai2 la agak, bape byk kali nak kene ganti.
2) Org yg terlajak tidornya. Terlepas waktu Subuh, wajib qadha. Sebaik2nya selepas die terjaga dari tudur lenannya itu. Kalau tak salah aku, boleh diganti slps solat fardu Zuhur (mgkn malu jika tetiba semayang pukul 9,10 pagi kan.....) Tapi, takde salahnya la.....kot2 org ingat tu solat sunat Dhuha...
Lebih baik percepatkan ganti solat, takut2 ajal tiba sebelum kite sempat ganti rukun wajib kite tue....
3) Ada juga, golongan yg terlupa menunaikan solatnya. Jgn ketawa...kerana mmg ada manusia begini. Aku p0n penah, heheh! Tak semayang Isyak... Alhamdulillah, besok pagi, time Subuh, aku teringat tak semayang Isyak ag...hahah!



Maksud aku, bukan kena ganti solat sblm masuk bulan Ramadhan. Tapi, kite sedia maklum...bulan tue nanti ade tarawikh. (Aku tak pasti, tp penah dengar....jika ada solatnya yg belum diganti, walaupun dia menuanikan solat sunat, ianya hanya sia2, wallahua'alam)Yg aku tawu, qadha solat ialah wajib. Dan, tarawikh ialah sunat. Kalau sesape yg semangat nak gi tarawikh, sedangkan die ade solat2 yg perlu diganti....Dia kena qadha solat die dulu.
Kalau nak jugak tarawikh...boleh. Niat mengikut imam solat sunat tarawikh, tapi dalam niat kita tue...kita buat la solat yg kite nak qadha.
Tak faham?

Camni...Aku nak qadha Maghrib, sebab aku kenyang giler, sampai tak larat nak semayang lepas bukak pose tadi. Dekat2 Isyak, aku dah ok. So, aku semayang mcm biase solat Isyak. Tapi, Maghrib aku tak sempurna lagi..... Untuk qadha maghrib, aku boleh ikut imam yg nak buat tarawikh. Bila imam angkat jer takbir...aku p0n niat nak solat maghrib mengikut imam.....(jgn la niat tarawikh, sebab kita bukan nak buat solat sunat tarawikh) Bile imam dah abes bagi salam, aku kena la bangun, tambah ag 1 rakaat, cukupkan 3 rakaat utk Maghrib. ('',)
Insya-Allah...pahala berjemaah aku dpt, qadha semayang p0n dapat.

2 comments:

Unknown said...

tunaikan yg wajib dahulu baru lakukan yg sunat..incya-Alah dpt berakahnye

Anonymous said...

Insya-Allah...time kasih yer 9('',)