"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Monday, July 11, 2011

serius time

Ape yg perlu diciterkan kat sini?
Takde ape? So, kesimpulannya....bl0g ini adalah satu wadah yg tidak berfaedah.
Akhirnya, aku mengambil keputusan utk memutar belitkan fakta dlm kepala aku ni, diceritakan dalam konsep yg agak tidak f0rmal supaya bl0g ini punya sesuatu yg berguna utk dik0ngsi dan tidak menambah berat badan eh, berat pemikiran kalian.
Aku lebih suke citer pasal pengalaman aku.... Tak banyak yg aku kongsikan pasal isu2 semasa atau pengetahuan am. Ternyata kelemahan aku untuk memupuk rasa minat yg mendalam dalam hal2 semasa serta am. Tapi, tak bermakna aku tak ambil peduli tentang hal sekeliling aku. Maybe aku lebih gemarkan sesuatu realiti dlm kehidupan sendiri lantas aku jadikan ia sebagai pengajaran bahkan mematangkan pemikiran aku. Walaup0n kadangkala, aku lebih suka bersikap kebudak-budakan ngan certain person... (sapekah yg aku maksudkan sbg certain person? Abaikan....heheh!)

Bermula dgn kehidupan sbg seorang baby kecil dan membesar...masih sebagai seorang individu yg kecil...huhuhu!
Setelah 2 dekad aku bermaharajalela dgn kehidupan aku, aku sedar....jumlah kawan / kenalan semakin meningkat. Tak kisah la, dah kenal lama...or sekadar dalam fesbuk.
Tapi, spesis homo sapien (nama saintifik bg manusia) mcm aku....aku dikelaskan dlm kumpulan 'Kwn = seseorang yg memahami dan mengenali diri kita serta mampu menerima kita seadanya. Dan bukan sekadar bertegur sapa di alam maya tanpa mengetahui apa yg tersirat di dalam hati kecilnya dan apa yg tersurat dalam pengalamannya'.

Bertemu dan berpisah itu satu lumrah kehidupan. Ada perpisahan secara tragis, ada yg secara baik malah ada yg secara paksaan. Kalian pasti pernah mengalaminya. Begitu juga aku. Tapi, aku punya ramai lagi sahabat yang lain, di mana....aku mula memahami 'perpisahan itu, hanya utk menguji sejauh mana kesabaran aku'.
Dan, seorang sahabat aku pernah menasihati aku.......
(kenapa post aku kali nie, mcm skema? Huhuuhu... Mungkin kerana fakt0r, aku memandang serius soal bersahabat)
sambungan bagi ayat yg tergantung di atas...... (kalau cikgu BM aku baca, mesti marah sbb buat ayat tergantung)................."Untuk ape ko sakitkan hati ko, sedangkan ko berusaha utk buat dia hepy? Ko abaikan perasaan ko, semata2 utk dia. Think 4 yourself first, before thinking bout the others." Yup...itu la ape yg aku faham hasil bebelan beberapa jam daripada dia. Aku sedar, kelemahan aku dlm aspek hubungan berkawan. Kerana kawan, aku b0leh hilang sabar, kerana member aku mampu tak senyum, kerana mereka....I'm having no mo0d to j0ke....kerana mereka juga, aku mengharapkan pengakhiran dunia  (BERDOSA BESAR BAGI HAMBA ALLAH YANG MENDOAKAN KEMATIAN MEREKA. KERANA, AJAL MAUT DI TANGAN TUHAN. KITA HANYA SEBAGAI PENCORAK KEHIDUPAN DUNIA)

Dulu, aku klasifikasikan 'SAHABAT' sebagai satu perkataan yang amat indah dan istimewa dalam hidup aku. Tapi, sekarang....aku abaikan jer perkataan tu. Sebab, aku percaya, semua insan yang terbaik untuk aku ialah sahabat aku. Semua yang membantu aku ialah kawan aku. Semua yang 'nampak' akan kewujudan diri aku, tak kira mase susah or hepy, or sedih.....aku ada sebagai teman utk d0rang.
Kenapa tetiba aku berubah hati dgn perkataan sahabat?
Seperti yang aku nyatakan di atas. Pengalaman yang mengajar aku... Pengalaman bersahabat buat aku terkilan. Dan, aku akui...aku lebih selesa bersahabat dgn semua. Itu yang terbaik untuk aku. Pressure kurang, hepy banyak...childish banyak (tp berpada2).

Hahahh,,,tapi, aku tetap ada somebody special. Somebody yang aku syg lebih...hihi! Cuma, kali ni...aku tak mampu nak buat ape2. Juz contact...sbb dia takde ngan aku sekarang ni.
Aku doakan moga dia p0n rasa ape yg aku rasa. Aku tertarik dgn beberapa hint yg dia bagi...tp aku hanya mampu berdoa. Mungkin aku sekadar perasan....heheh!

p/s>>> Banyakkan bace doa rabhitah, untuk jernihkan balik hubungan sesama Islam kita jika berlaku ujian perpisahan (selain dari kematian). InsyaAllah... Allah tidak pernah bersikap kejam dengan hamba-Nya.
Senior aku pernah kate..."Tidak ada istilah 'putus' dalam kamus perhubungan." =)

No comments: