"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Friday, July 22, 2011

c0rat-c0ret pasal hamster aku


Assalamualaikum,
Hari nie aku nak citer pasal hamster aku. 
Jarang aku jumpe bl0g yg citer pasal hamster d0rang. Ade p0n, satu dua jer.
Kebanyakannya citer pasal kucing2 comel. 
Maybe sebab majoriti org Malaysia bela kucing kot.

Nie makanan yg aku selalu bagi kat hamster aku.
Tapi, jadi pr0blem ar. Sebab, kuaci menggemukkan & melembabkan pergerakan d0rang.
Huhuh...
b0leh kata, semua hamster aku cumil2 dan gem0k (obesiti).... hehee!!

Yang nie, aku dapat info dari salah satu bl0g yg aku terjah minggu lepas...
Die kate, mende bulat2, ijau ni...vitamin hamster.
Aku tak penah tawu p0n ni vitamin d0rang.
Mak,kak,aku selalu panggil nie.....kop0k ijau.
"Nanti, jgn lupa beli kop0k ijau k. Dah nak abes dah tue"  

Bulat...bulat.....bulat ijau.....bulat.....
lalalalala...

Nie bot0l minuman d0rang. Ingat manusia je ade bot0l 100 plus???
Mende2 berbulu nie p0n ade bot0l special utk d0rang gak tau.....

Nie la sangkar d0rang.
Umah kuning tue...pusaka dari Gemok (dah mati. Pemenang hamster paling obes)
Umah tu ber-antu...hehe!
Sape duduk umah tue, mesti suka gigit pintu umah. 
Dulu, mase Gem0k gune umah tue p0n, die suke gigit gak.
Maybe sebab gem0k sgt, die gigit la pintu tue...nak bagi besar sikit.

Cukup susah nak amek gambar hamster. Dorang ni tak pandai dudk senyap....memanjang bergerak. Kecuali time tido. Tue p0n, kekadang kaki d0rang gerak2 gak. Ngigau kot....

Roda ade gak utk d0rang exercise.
Tapi, haram la nak exercise.
Jadi tempat tid0 ade la....
Susah betol nak nampak dorang buat aktiviti yg dapat menguruskan dan membuang lemak2 yg terpapar jelas tue.



Sekarang ni, aku tgh bela 2 ekor hamster :Bulat & Panjang.
Dulu, dorang p0n gemuk. 
Tapi, sakng dah makin kurus. Tak tawu la nape...
Maybe sebab dah berusia kot.
Panjang yg paling ketara kurus die.
Boleh rase tulang, kalau pegang die. Kadang takut je nak pegang, kang patah tulang2 rusuk...huhu!
Pjg suke makan vitamin ijau tu.
Bulat lak, maintain gi berisi,,,cuma tak gemuk mcm dulu la. Lemak pon ade jer kat pipi kiri die.
Punye ar berat lemak tu...sampai muke die jadi senget...huhu!
Bagi jalan p0n, berpusing2 je...tak penah nak jalan leklok.

Serba sedikit pasal hamster yg dah mati...

Dulu, aku ade hampir 20 ekor hamster.
Dorang suke tid0 jemaah camni ar...telentang jer. Ape motif ntah tid0 camtu.

Yang ni lak, tensi0n or maj0k kot. Bawak diri gi tid0 kat celah2 roda....

Yang ni "Lemak"...badan die mcm jelly jer....
Best pegang die...=)

Nie, yg awal2 aku bela kalau tak salah aku....
Tgh merenung nasib.....dah tua dah. Anak cucu p0n dah banyak masa nie...

Yang ni bukan hamster aku. 
Kawan kakak aku punyer. Tapi, kadang2 kak bawak balik umah kalau mase tue takde sape duduk umah d0rang. (umah sewa)
C0mel, tapi lembab sikit. Dan pemalu yg amat sgt.
Die jugak pembersih dan teratur yg gile2 aku respek la...hahah!
Kalau amek kop0k ijau, bagi kat die....die akan pusing2 dalam umah die,,,cari port nak letak katne.
Bile dah letak, dah simpan leklok....Aku, dgn gatal tangannye...amek balik kop0k tu. Then, bagi balik kat die.
Die p0n amek dgn suspiciousnya (maybe pelik, baru tadi die simpan,dah ade balik)....
pastu, gi simpan tempat yg die letak tadi.
Mcm tu la berulang2 kali.....kalau aku "penaya" die banyak2 kali....
Amek kop0k ijau, bagi...
amek , bagi lagi...
amek...bagi...
amek...bla..bla..bla..
dan seterusnya.

kiut plak. Badan itam, kaki putih mcm pakai kasut.



Tid0 mcm ni p0n ada....huhu!








Sekian saja daripada hamster2 aku...bubye!


2 comments:

cikji said...

cso far cikji da 4ekor je hamster,xsbr nk tgu dia beranak pinak.xtau la plak kuaci bg efek camtuh kt dorang sbb cikji mmg bg kuaci,selera dorg mkn.

Anonymous said...

peberet d0rang memang kuaci. kalau bg makanan yg mix tue, ade jagung, kacang dll....hamster akan cari kuaci jugak. Xtawu la ape yg sedap sgt, haha!