"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Sunday, July 17, 2011

lek laaa....api tue tak panas p0n!

Assalamualaikum,
aku tertarik untuk tulis entry kali nie. Sebab, aku musykil ngan sorang member aku nie. Die penah cakap kat aku...api bukan panas p0n. Yang panas tue sebab ape ntah (aku dah lupe). Aku p0n tak ingat sangat ape yang die cakap. Tapi, lebih kurang camnie la ayat die. Kononnya api tue, takde pape lah.... So, kalau kite dekat ngan api p0n, takde la jadi pr0blem besar.
Aku terkejut giler bile die cakap camtu.........atau aku yang salah faham dengan ape yg die cakap???

Ye laa, orang kate...kalau nak buat d0se, try letak tangan kat api. Kalau boleh tahan dengan api tue, nak buat d0se, buat la. Sebab, nanti masuk neraka yg panas menggelegak tue, takde masalah sebab dah terror ngan api dunia.

Aku ade cakap something kat die, sebagai tanda aku protes ngan ape yang die cakap sebelum tue. (Insiden nie berlaku dah lame....beberapa bulan yg lepas. Sebab tue, aku tak ingat sangat ape yg kami katekan)
Lepas tue, die argue ngan aku.  Aku dah mmg lali dah dgn attitude die nie. Tak pernah rase nak kalah. Sumer nak bet0l kat die. So, aku juz anggap...die nie tak penah 'main' api kot.

Orang senang,,, tak penah buat keja susah...(berdasarkan ape yg die selalu citer kat aku la).....setakat masuk bendang, kena lecak / lumpur sambil terjerit2 tue, die penah la kot.

Maksud aku, keja susah tu, takde la susah mane....sekadar penah bakar2 sampah ke, masak, nyalakan api dgn mancis ke... (ape2 yg gune api la).....
aku dari kecik mmg terlibat ngan aktiviti pencemaran udara nih. (nak buat camne ek? Nak bakar sampah tp tak nak ar wujudkan karbon monoksida kat lapisan udara dunie kite nih...huhu) Nak bakar secara tertutup, aku d0k tempat lapang, bukannya dlm kilang... (adakah ini, dianggap sekadar alasan semata2???)

Dah dari kecik, dok besa ngan api, aku tawu la...panas kot dekat api tu. Bahang die, haba die....pedih mate kalau kena asap. Tapi, member aku ni cakap mcm small matter ah api tue! Tue yg buat aku pikir, ko tue....nak buat something p0n merengek kat aku. Inikan pulak main api......hebat sgt ke k0?

Tapi, diingatkan kat sini, jgn main api yer. Kang terbakar baju ke, tubuh korang ke..... (Panggil la anggota Pertahanan Awam, Persatuan Bulan Sabit Merah, doktor, nurse dll untuk rawatan kecemasan........) Maksud aku main api kat awal entry ni ialah aktiviti yg menggunakan api...bukan saje2 nak gi bakar umah or saje nak buat unggun api lak.

Untuk yg demikian, pikir la. Api neraka tue panas. Aku tak ingat bace or somebody gitawu aku....api neraka tu boleh dipadamkan dengan lautan di dunia nie. Bayangkan betapa luasnya lautan dunia kite ni. (Kalau salah pasal info, tol0ng informkan kat saye sbb saye tak ingat.....tapi, rasanya betul la)

No comments: