"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Sunday, June 5, 2011

Memori post m0rtem terindah

Assalamualaikum sumer.....
Terpacak lagi aku depan lappy nie utk berk0ngsi pengalaman aku selama 2 minggu dgn geng sispa.
Aku tak nak sentuh pasal Kursus Kepimpinan ngan ujian kawad kaki. Aku nak direct to the p0int ter0s ngan aktiviti kami kat Tmn Negara, Pahang.
Korang nak tawu gak pasal kursus kepimpinan ngan kawad tu? Ermmm,,nanti la aku citer. Buat masa nie, aku tertarik dgn peristiwa kat tmn negara.

22 Mei 2011
Walaup0n penat berkawad tak hilang lagi, tapi mungkin disebabkan nak release pressure....aku ngan beberapa org kwn pakat gi tgk wayang. Sampai je kat sane, tgk2...org punye ramai! Dah ar aku tgh lapar mase tu. Mmg menguji kesabaran la bila aku kena beratur betul2 sebelah baskin robbin. Nampak la eskrim, kek....huhuu! Tapi, takpe....aku mampu sabar c0z aku tgh dahaga mase tu. (kalau mkn eskrim, tak hilang dahaga p0n) So, tak tergugat sgt pancaindera aku utk bau, rasa, pegang eskrim..mahup0n lihat bebudak jilat eskrim depan aku. 
Ditakdirkan, aku, Ain Farina, Ifa, Norehan, Adila Azzahar, Fiqa, Zaza ngan Eja tgk citer KONGSI.
Aku plak yg rasa bangga sbb ada menti0n 'nibong tebal' dlm citer tu......tue area dekat2 umah aku la tu, hahah!

Lepas balik dari tgk wayang, kami ada perjumpaan dgn Tuan Ariffin plak. Ada sedikit taklimat berkenaan tmn negara. Dibahagikan kepada 7 kumpulan. Dan aku adalah kumpulan yg terakhir....bersama2 dgn Fa'ain, Abil, Fiqa (roomate sejati, hahaha!), Niza (Noraniza Idris, penyanyi jemputan gr0up kami), Tirah ngan R0kiah. Petang tu jugak, kami diskus nak makan apa time kat tmn negara nanti. Sbb kami dibekalkan duit utk beli makanan utk dimasak/ dimakan kat sana.

23 Mei 2011
Hari nie kami kuar gi beli bahan2 nak masak kat tmn negara. Cthnya, bawang, ubi, megi, tel0r, cili, sos, kicap dll... Lepas penat memeriahkan Giant, ( ada sesetengah gr0up gi beli kat Ole-ole), kami p0n balik la hostel. On the way nak balik tu....pakat2 nak gi men boling plak! Mmg tak kenal erti penat ar kami ni...muahaha! Sampaikan ada senior yg tanya kami (aku tak ingat sape), korang nie tak penat ke? Baru abes kursus, meeting, beli brg......nak kena baling2 boling plak..... Tak kisah la apa org nak kata, tapi...bg aku, bila lagi nak spend masa ngan geng sispa. Nie la time cuti utk kami enj0y. Time study, aku spesis yg malas nak kuar....hehehe!

Men boling p0n best gak. Kumpulan aku din0batkan sbg "the most creative gr0up". 2 peserta berjaya membuat balingan bola ke belakang dgn gaya yg menarik perhatian peserta2 lain. Seorang lagi peserta telah menambat hati ahli kumpulan lain dgn aksinya yg bersahaja, ibarat hendak bersama2 bolanya ke pin2 yg tersusun cantik di hujung lane. Namun, aksinya itu hanya membawa padah buat diri serta kumpulan kreatifnya memandangkan, balingan bola peserta tersebut gagal memegang takhta 'strike'.

24 Mei 2011
Bermulanya perjalanan ke tmn negara...
Sementara tunggu bot kami, sempat la gi jadi bebudak jap (yg paling tinggi, si Hajar tu p0n tak nak ngaku kalah, main mengalahkan kami yg kecik2...hehehe), mkn2.....


minah berpurdah sesat kat meja kami. Dari mana dtgnya ntah, atas rasa belas ehsan, kami p0n dgn rela hati memberi layanan istimewa tanda kasih syg dari SISPA. Akibatnya, kami terpaksa bawak dia naik bot sekali dgn kami....huhuhu! Suke2 aty jer naik free......

yg ujung belah kanan (tgh buat piece tu) model colgate. sebelah dia, model darlie.
aku pakai kayu sugi, sunnah  Nabi. Yg senyum tak nampak gigi tu...sbb tak gos0k gigi...hehe! Memain jer Zaza. Yang tutup mulut tue plak, Sab....takde gigi....hoh0h00!!!


akulah model pisang...yang sebelah aku tu......hrmmmm.......peberet dorang buahan tempatan. Suke sgt la bile aku dtg...muka teruja jer.... Kalau korang perasan, yg belah kanan aku tu, minah purdah tadi. sangg0p bukak purdah, semata2 nak berebut pisang ngan siti norihan. Apa daaaa!


Discovery over-pOse...huhuhu!


aku musykil gak ar...mulanya, aku sorang d0p kat mende alah mainan tu. Bila ade org nk tgkp gambar, sume lari. Aku konpius gak, dorang nak bergambar ngan mainan tu ke, dgn aku haaa??? Heheheh!
kecik jer aku kat tgh tu....huhu


selepas sekian lama meninggalkan playgr0und. Begini la jadinya.....

org penang diapit both kelantanese.....=)

Menaiki bot selama 3 jam...entah berapa kali tido, bangun entah...tak sampai2 jugak, huhuhu!
Aku duduk belakang 2 org mat saleh. Nak dijadikan citer, sabar je la aku duduk blkg yg lelaki tue. Bukan sbb ape....die letak tgn dlm air, abes air sungai percik kat aku...huhu =(
Last2 aku tutup muka aku dgn life jacket aku.....entah camne, gamaknya si p'puan nampak k0t. Hahaha....yg laki say 'sorry' to me....keh3! Takpe, I'm a malaysian. tak marah p0n....juz terkilan sikit jer.....hoh0ho!!


nie la mat saleh depan aku tu...asal mane aku tak tawu. Tapi, mase dorang cakap sesama dorang, aku tak rase dorang speaking english. Nak menyampuk, biadab...hahahah! (pd hal, tak tawu speaking!)

aku p0n hanyut tid0, so tak byk gambar....

Setibanya kami di sana.....







WE LOVE SISPA!!!
laki takde, dorang tgh buat ape ntah mase tu..


25 Mei 2011
Pagi nie, kami ada jungle trekking + canopy walk. Utk aktiviti nie, aku terkilan la sikit. Aku ingat b0leh nampak / terserempak dgn binatang2 ke..rupanya sekor p0n takde. Yang ada p0n, tak lain tak bukan...pacat! Tapi, bak kata Tuan Ariffin, anggap la kita tgh bg rezeki kat pacat. Dah mmg dorang ni spesis hidupan yg makan darah. Same la mcm kite sbg manusia, makan ayam, ikan....sbb tue la dorang takot kat manusia.
Bila pikir2 balik....kita bukan takot tapi geli kat pacat. Kalau pacat tu mcm kucing, jilat je kaki org, dpt darah, ok la jugak. Ni..pacat nak berjalan je p0n dah buat org meremang bulu roma...hoh000! Pacat gigit sbb nak hisap darah tue tak heran sbb tak rase ape.... geli tgk badan dia je...keh3! Kadang tu, die bkn berjalan p0n, jap ke kiri, jap ke kanan...ape die buat ntah. Dah mcm kren je aku tgk, angkat besi, bawak gi kiri....lepas letak besi. Patah balik, angkat besi lain lak.....hermm!

saje aku buat picture size ni small, khuatir..ade yg gagal meneruskan sesi bl0g aku nih sampai ke penamat.
tetiba aku rasa mcm ada pacat kat kaki...huhuu!

kena lalu kat bawak dahan kecik ni....kecik2 p0n, nak tunduk bukan sng...sakit blkg kang, tak pasal jer.

ahli group 7!!!

walau hanya berbekalkan tiket utk naik canopy walk, kami mampu memberi pose spesel....heee!


kanak2 yg tgh meny0rok...hoh0!

rokiah pose ayu....di belakang yg setia menanti giliran, tirah.... gaya tirah mcm nyampah menunggu si roki ni...hahaha! tak sab0 nak bergambar ye tirah?

Tuan Ariffin lak yg kena tunggu si tirah ni....keh3!

Fiqa ngan Ain berjoging....tapi, Abil relax jer jalan.... Contr0l mach0 la katakan...

Antara halangan yang perlu kami tempuhi...batang pok0k besar.

Sumer pakat dah penat, tapi kami tak sampai lagi kat puncak bukit Terisek...huhuhu!

Nuha tetap mampu tersenyum walaup0n penat...caya la! =)
mAnt0P!!!

Kalau tak salah aku, yg tutup muka tue Ain. Dia bau busuk badan berpeluh die, tu yg tutup tu....hoh0! Jahat aku! (sedar diri)

..........
no komen
sbb saman lama masih tertunggak
.......
shhhhh
......

masih dgn wajah penat....
ade group mane ntah dgn kami mase tu. Org2 cina....

Walaup0n penat, Tuan masih dgn lagak macho....syabas la warga SISPA. Mampu bertahan....biarp0n peloh dah menitik2...huhu!

Tuan Zam dgr aku kate, cantik la awan die mase aku tgkp gambar tu. Then, secara tidak langsung, Tuan offer utk jadi m0del gambar ni.... tapi, awan dah tak nampak....huhuhu! =)

  masih lagi halangan yang perlu kami tempuhi.....

ni dah sampai puncak bukit terisek!
gambar2 pemandangan yg kami amek byk2 kat atas tu tadi, dekat puncak bukit ni la.

yang tgh2 tu cumil kan? =))))

ahli gr0up dan  ahli khemah sejati, hahhah! marah Jehan nanti! 


Sambil2 jungle trekking tue, sempat la amek gambar bunga, pokok2 besar, pelik....

daun dia ade kaler ijau, kaler biru....unik pada pandangan org lain. Aku tak minat sgt la tumbuhan ni..so, kurang terjejas tahap w0w dlm diri aku....manusia tak berperasaan bet0l!

nie pulak, bunga ape ntah kaler merah terang giler....tu yg boleh amek gambar tu. (pada hal, fanatik kaler merah. Bunga tu tak kisah sgt...huhuhu)


minah nie ingat aku nak amek gambar dia, so dia p0n stay senyum...walhal, aku tgh tggu dia pegi. Aku nak amek gambar pokok besar tu. Tapi, dah nama p0n malaysian, takkan nak buat s0mbong lak. Aku p0n amek la gambar dia.....asalkan nampak batang besar tu p0n, jadi la....


26 Mei 2011
Pagi ni, lepas sesi perkenalan dgn pacat....aku p0n tak tawu naper cik hashim bawak kami masuk hutan. Lepas tgk pacat kat tgn pak cik, dan selepsa beberapa org melompat2, terjerit2...kami p0n patah balik ke khemah. Saje je nak bawak kami berjalan sbb lepas tue kami ade sl0t mandi2, hahahha!!! Kiranya, perkenalan dgn pacat kiut tue utk memanaskan badan, sekadar memenuhi syarat PT pagi.

Aktiviti siram menyiram, simbah menyimbah air sungai...lawan sesama bot yang kami naik mmg THE BEST ar! walaup0n ada yg kecundang dalam mempertahankan mestin (senjata utk membasahkan pihak lawan), aktiviti tersebut tetap best. Sbb apa? Sbb..........bukan takat kami jer main air tu, tp para pegawai kami p0n turut serta. (Tak tawu la sbb dorang p0n gian nak main air ke ape)... Bak kata Tn Ariffin, " Baru ko tawu sape aku...." hahha! Apa yg aku nak simpulkan kat sini ialah, kita patut tawu, mase bila nak bawak bermain, mase bile kite serius. Respect tetap ada, tp itu tak membataskan pergaulan sesama SISPA...bet0l ak?

Lepas main air, dah basah baju....gi berhenti jap kat mane ntah. tapi ade pasir, kena buat / bina monumen setiap kumpulan. Banyak idea merapu tapi bile dihuraikan jadi gempak! Mmg caya ar kowang.....Syabas!

Dah penat merapu...termasuk la Tn Arin sekali merapu ape ntah pasal batu besar tu. Siap b0leh gosok2 lagi,,,,,keh3!.... Skang ni, gi mandi sungai pulak. Mmg air sejuk...tapi, tak b0leh jadi ar, dah ade peluang mandi, mandi la kan. Buat ape duduk tepi tu....hihihi! Sempat la jugak, kami diajar cara berenang. Pastue ada, pertunjukan c0mel 2 sahabat sejati tentang cara menyelamatkan mangsa lemas daripada Tn Lan & Tn Zam.

Petang tu, bermula la kisah kami dimarah. Sbb ape kena marah, biar la kami jer yg tawu. Bak kata Tn Lan, "Pengalaman tidak boleh dicipta, tetapi perlu dilalui".
Pengalaman kami dimarah tak perlu diceritakan, ia perlu dilalui. Tapi, tak bermakna, korang nak rasa kena marah...korang gi buat mcm2 semata2 nak dapat perhatian golongan pegawai. Penat jer dorang marah, last2 korang kata...saje nak rasa, pengalaman dimarah. Mmg korang ber0tak mereng la jawabnya.

Dah kena marah ngan Tn Ariffin, Tn Lan, Cik Hashim + Cik Faaris p0n selit gak...mmg berwajah malas nak senyum dah ar. Tambah lak, mkn malam yg sepatutnya kami enj0y mkn kat rest0ran terapung tu p0n dibatalkan. Aku nak kata terkilan sbb dibatalkan tue, takde la terasa hati sgt. Sbb aku tak kisah, mkn jer ape yg ade...name p0n dlm hutan, kan? Huhuhu...tapi, yg buat aku rasa kecewa yg amat sgt ialah.....mind set dah kata..mkn kat luar, so tak yah masak. Last2 kena gak ar....hoh0ho! (ape punye perangai ntah aku ni...)

Apa2 p0n, tanpa diduga..lepas sesi maaf2....tipu2 sikit, baru lah kami tawu...rupanya tue simulasi. Namun, kesalahan tetap kesalahan. Cuma, kami WAJIB jadikannya sbg pengajaran, moga kami tak ulang lagi buat benda2 tak berakal tu di lain masa. Selepas selesai 'menipu' kami..atau nama manjanya SIMULASI, kami p0n teros la siap2, get ready nak naik bot gi rest0ran terapung. (aku lupa nama rest0ran tue ape) Yang pastinya, time kami nak balik es0k tu...rest0ran tu dah takde, ke mana hilangnya? Biarlah ia menjadi misteri..... Tn Ariffin ade tunjuk lokasi terbaru kedai tu, tapi aku p0n tak pasti bet0l ke tak...hahahha!





Saat sentri bermula.....

menak0tkan aku tgk si roki nie....hish!
Dah ar sumer pakat2 ngant0k. Aku rase mcm mate aku s0rang jer yg celik mase tu...
tu yg sempat snap gambar org, hahha!


masa tu lak, ada guruh, kilat.... tapi tak hujan lagi.
Aku amek gambar ni mase kilat....baru la nampak pokok ni.
Kalau tak, mmg tak nampak ape p0n sbb gelap sgt.


Yang ni kali kedua kami buat sentri. Masa first time kami jaga, mmg mata boleh kawal lagi. Siap gi masak air, buat air teh susu. Cicah ngan biskut..mmg sedap la walaup0n hidangan ringkas. Si Roki sempat pulak gi masak megi...aku p0n tumpang la sekaki...hehee! Rasa mcm makan sahur lak....


sAaT pOsT mOrTem BeRmUlA...


     Tersebut la alkisah..........
Aku tak nak citer ape2. Yang mane merasai pengalaman tersebut...anda tawu nikmat post mortem terindah ni.
Aku tegaskan sekali lagi...bak kata Tn Lan
"Pengalaman tidak boleh dicipta, ia perlu dilalui" by Mohd Norazlan B Abd Rahaman.

aku mulakan dgn foto ini....


byk nasihat yg diberikan.....

kisah Daus terungkai jua. Mungkin masa yg akan menentukan segalanya. Kerna dia tetap bersama2 SISPA walau berbeza tekad hidupnya.
Dgn niat, tidak mahu menyusahkan org lain...Daus sanggup m'asingkan diri....daripada kita. Agak aneh, tapi itulah dirinya. Dan aku menerima seadanya.... namun, jauh di sudut hati, aku tahu...ramai yg ingin mendekatinya.
('',)

Fad...walau pernah menyimpan cita2 utk bergelar seorg polis, gagal memenuhi kehendaknya utk menyertai Kor Suksis..tapi, dia tetap setia, semangat dlm SISPA!!!
SYABAS!!!
('',)

Sab...kalau dulu, aku jarang nak bercakap dgn ko. Tapi, since kursus kita dlm 2 minggu nie...itu dah cukup utk buat aku sebak bile dgr ape yg ko katakan.
('',)

Fiqa...my ex-roomate. Thanks 4 everything that u've given to me.
Aku mintak maaf kalau attitude aku dlm bilik buat ko rasa, pehal la pelik sgt si AJ ni.....hee!

saat semua terharu dan air mata mula berkaca2...walau masih bel0m menitis, tapi, aku percaya..tetap terasa di hati.

Inilah Saat Dan Ketikanya....pabila semua mula terdiam. Memberi tumpuan kepadanya......

Mohd Azwan B Zaini

aku percaya, perempuan tidak memandang rendah akan lelaki yg menitiskan air mata. Kerna kami tahu, air mata itu tanda keikhlasan bukan tanda kelemahan. Apatah lagi, azwan yg kami kenali bukanlah seorg yg lemah...pastinya linangan air mata itu tanda setia dalam persahabatan serta membuku ketabahan di dada utk terus bersama2 Sispa!!!
('',)


p/s: Tak terniat nak amek gambar Nur Fa'ain (yg mengepalai sesi tangisan) sbb masa tu, ingat post mortem ni, hanya post mortem biasa. tapi, sangkaan aku meleset, apabila...ianya menjadi bersejarah dlm diri kita, PKS Muda! 




No comments: