"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Thursday, June 23, 2011

dari satu belog ke bel0g yg lain....

Assalamualaikum...
Selepas beberapa hari, asyik tertido jer dlm sekitar pukul 9,10 pagi. So, pagi nie...aku plan nak online awal! Hahaha..... Dah kompem2, tak tido, keh3!

Niat aku sebenarnya, nak tol0ng member baik aku. Dia tanya pasal intake baru UiTM. aku p0n online la pepagi buta ni, usya2 student portal.Selepas selesai tugasan tak rasmi itu, aku p0n bukak blog ngan fb dan beberapa web yang lain. Tapi, agak hampa c0z tak dapat apa2 yg best...huhu!

Pastu, aku p0n bukak la blog2 org lain...banyak yg aku bukak dan baca satu per satu ayat p0st dorang. Tapi, lepas satu ayat, 2 ayat...3 ayat....aku p0n tutup! Boring bet0l...bukan sebab penulisan dorang yg boring...tapi, atas dasar minat yg berbeza..huhu!
Dan aku tertanya2, ape motif d0k heb0h pasal BF/GF dorang?
Nak suh org jangan kaco?
Sia2 je...mende2 camtu tak elok la. Mendatangkan fitnah... Tambah lak, yang dok post gambar2 dorang, k0non bahagia sgt la tu? Please bear in mind.... Ingatlah Allah selalu. Buat mende2 camtu, berdosa k. aku p0n tak baik...takde ar alim. Aku p0n ada dosa aku sendiri. tapi, atas dasar...kita sesama saudara Islam, menjadi kewajipan aku utk tegur walaup0n tak direct (aku tak kenal p0n sape dorang tu)

Tapi, dalam byk2 blog tu...ada satu blog menarik perhatian aku. She's juz a simple girl. I think she's about my age or even younger. Byk gak mende yg dia tulis, ada persamaan ngan pendapat aku. Salah satu darinya ialah,,,kenapa makin ramai individu yang annoy dgn FB?
Yup, aku la salah sorang yg makin menyampah dgn FB.
Dulu, aku deactivate fb aku bila jadi s0mething yg buat aku geram ngan manusia dlm fb tu.
Antaranya....aku p0st dgn ayat sinis, nak tujukan kat org lain, org lain lak yg terasa melampau2. Maybe, sbb masa tue ada kekeliruan dan sedikit salah faham, so...dorang ingat aku aim kat dorang. Hahah...entah la. Bila pikir balik, aku p0n tak tawu, aku tuju kat sape mende tu.Perangai aku nie plak, bile bengang, aku tak lepas teros. Aku pendam lama, sampai dah lupa. Tapi, kalau ada org yg buat aku teringat balik mende tu...memang kena hentam dlm alam maya. Aku start berperangai camtu bila, aku sedar...aku sendiri tak suka kalau org nak marah2 depan2. (so, aku amek langkah...sabar dulu. Sampai masa, org akan tawu gak...) Betol ke ape aku buat ni? Huhuhu...!

Kadang, bila dah marah sgt...org2 yang tak bersalah p0n akan jadi mangsa. Sbb  tu, aku niat nak berubah.
Skang ni, kalau aku bengang, aku lepas dlm blog jer. Dlm fb p0n, dah tak byk....sbb aku tawu, akan ada org yg terasa....last2 gad0h, huhu!

Pastue lak, dlm fb ni....ade jer yg menyakitkan hati. Tulis mcm2, sampai meluat aku baca....post kat wall aku lak tu! Tak kira lagi kalau d0rang tag sapa2 yang tak berkenaan ag tuh.. Ada sekali tu, hamba Allah ni tag gambar org yg aku kenal. Tapi, aku tak nampak motif dia tag aku. Aku juz kenal je la...bukannya rapat, sembang2 p0n. Paling aku bengang, org yg dia tag tu...ada ar sorang member aku nie, kemaruk sgt kat dia. Pantang ada cita sikit, muka excited ja citer kat aku pasal mamat tue. Nyampah aku dengar. Tak padan ngan status diri tu, dok seb0k pasal laki lain buat ape?

Ade jugak yg sebok2 suruh add kwn dia. Ingat boleh mengeratkan silaturrahim ke ape? Kalau dia nak, dia add aku sendiri la. Tak payah nak suruh2.... Manusia skrg mmg suka disuruh ke? Huhuhu!

Yang paling annoying, entah sape ntah..suka sgt d0k request games kat aku. Cityville la, ape la...(tu je yang aku tawu, hahah!)

Tgh2 dok semangat update bl0g, tetiba dengar satu suara. Aku yakin, aku kenal suara siapa itu. Hahahha...dan tekaan aku tepat sekali! Mak Cik Munah (tok kpd Intan, kwn sekolah rendah aku. Intan panggil mak kat dia, sbb jaga dari kecik ag)

Ops, dah kuar tajuk aku ni.
Ada org ingat aku deactivate fb sbb nak dekat final exam. Tapi, ada org sedar....dia back up aku. Dia kata, ko tak deactivate sbb exam kan? Sbb ko buat mende tue, 2 minggu sebelum study week ag.
Pergghhh, aku tergamam kejap lepas dia cakap tu! Tak sangka aku, ada gak org amek berat pasal fb aku. Hahah... Aku sendiri tak tawu dah bpe lame deactivate. Tapi, dia sendiri kata, 2 minggu! Sbb tu aku sayang sgt kat SISPA. Benda yg tak dijangka, selalu terjadi.  (mcm jiwang lak. Dok meluahkan rasa hati dgn SISPA...huhu!) Mana taknya, kwn yang tak berapa nak rapat ngan aku boleh tawu detail, aku lama tak guna fb...keh3!

Dan....fb jugak, buat aku hilang kwn. Ada member sekolah menengah dulu (laki), dia nie mmg kaki mencar0t. Aku cukup tak suka....walaup0n aku ni kadang kejam gak ngan member2, Insya-Allah aku tak buat mende car0t ni, (Utk kengkawan yg suka mencar0t depan aku, jgn ingat aku diam, aku tak kisah k...kalau nak tawu, masa aku diam tu, apa yg aku terfikir ialah, rendahnya maruah ko. So, elak2 kan la buat keja camtu. Sesungguhnya, bukan aku s0rang tak suka, tapi ramai lagi yang jijik dengar)

Nak dijadikan cita, masa kat sekolah..ada satu group ni, suka sebut 'bab1' secara jelas, terang dan nyata. Mcm hukum izhar lak....hehehe!
Masa tue, tgh practise kawad. Entah mcm mana dorang tetiba sebut...(aku tak ingat apa yg buat dorang marah sampai terkeluar perkataan tu).....lancar je kuar dari mulut aku....mcm guna minyak diesel, aku kata.."Ape yg kowang banggakan sgt dgn binatang tue? Sampai marah2 p0n, boleh sebut2 nama dia."
Aku bukan nak kata...tapi, aku tak penah dgr org cina cakap 'bab1'. Paling k0man p0n,,,'ciisiiiy' = gila. tak tawu la kot dorang sebut dlm cina, tp aku tak faham...huhu!

Satu ag, atas sebab...aku dah malas & fed up gadoh ngan member. So, aku amek keputusan..deactivate. Bg aku, xde fb xpe, tp jgn takde member. Bet0l tak?

Tapi, nak buat camner....ade keja yang perlu disettlekan. Aku kena ar guna balik fb ni. Kalau tak, susah gak nak contact kengkawan yg terlibat. Hehehhe....

Dalam pukul 12 tadi, aku teman mak aku gi Parit Buntar (kamp0ng sape ntah kat situ, hehehe. Yang berkenaan, jgn dok tersenyum sensorang lak). Mak nak cari baju utk bagi kat kwn2 lama mak mase kat Sabah dulu. Tgh2 usya baju tu, aku ternampak la...baju kurung budak kecik. Dlm umo setahun lebih b0leh la pakai...ade ar manik2 kat leher tue. Sengaja aku nak buat surprise kat diri sendiri....aku p0n selak2 baju tu, nak cari tag harga. Mmg surprising laaa! Baju besar tu, RM45!!! Tawu la ade manik, tp mcm tak berbaloi ar..nak bg kat budak. Tak lame mane p0n dia nak pakai. Pejam celik, terliur lap,jatuh bangun, meniarap berlari.....tgk2 dah besar budak tu. Sempat pakai sekali jer. Abes, baju tadi tu...? Nak bg kat adeq2....sedara mara....anak2 yatim....mangsa banjir, kebakaran???
Bagos gak tu...sedekah..... =)

Pengajaran buat hari ni:
1) Kalau ade tetamu, gi ar sambut walaup0n tgh best online.....
2) Rajin2 la luang mase ngan mak, abah..... Cuti2 sem nie la nak spend ur time ngan dorang.
3) Tak baik mencarut....Allah larang. Dan ape yg Allah larang itu, semuanya MAKSIAT.
4) Sape suke menjahit, tapi malas ben0r nak study...boleh la jahit baju, letak manik2, labuci... jual mahal2....letak depan umah. Insya-Allah senang kaya. Keja halal tue....
5) Jadilah org yg penyabar, sesungguhnya Allah menyukai org yg bersabar. =) (aku juga masih belajar utk tidak cepat melenting, huhu)

No comments: