"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Tuesday, June 7, 2011

pepagi kucing mengiau, mak dikacau

Alhamdulillah, bertemu lagi aku ngan skrin lapt0p aku nih. Tak lupa juga kepada pembaca sekalian, hehe!

Pagi2 tadi, ada ar kucing d0k buzy mengiau kat mak aku. Nak makanan la kan. Tapi, mak aku tgh basuh pinggan k0t masa tu. Tgh seb0k mengiau tu, aku plak takde keja gi ajuk kucing tue. Kon0nnya, dia panggil mak aku...woi, woi... Kalau bunyi kucing tu panjang sikit (mcm marah), aku p0n "wooooiiii" (Biadab punya anak,,huhu) Tapi, niat hati aku, aku ajuk kucing tu jer.. Entah2 dlm hati dia kata kat mak aku, aku panggil, buat dono jerk. Masa tue, mak tak kuar gi bagi makanan lagi, tue yang bising jer mengiau.

Kak aku yang tgh bersiap2 nak gi keja tu p0n citer la kat aku... Dulu,  pernah mak aku kuar sbb nak buang kulit tel0r (letak kat dalam pasu bunga. Mcm baja kot. Aku p0n tak pernah tanya nape...). Bukak jer pagar umah tue, tetiba kak aku dengar ada kucing mane ntah...mengiau bunyi hepy jer. Mcm....Waaaa,,,ada makanan!...  Kak aku p0n ajuk la bunyi kucing tu. Mmg aku dgr mcm nak menyambut kehadiran mak aku jer kucing ni.... Miaaaauuuuuuuuuuu! =)



Pastue, aku teringat. Dulu, kucing d0k ngiau sangat. Sampai jadi bising yg teramat sgt! Bingit telinga dibuatnya. Pada hal yg berbunyi tu sek0r jer! Gamaknya mak aku tak tahan sgt kot. Ye la, aku yg duduk kat meja p0n terasa perit telinga. Inikan pulak, kucing tu d0k ngiau kat kaki mak aku. Tetiba mak aku cakap..." Haish, hang ni! Diam la. Bising ja. Tak PAHAM BAHASA ka???!!"
Aku yg tgh duduk kat meja ngan kak aku saling berpandangan. Then, aku cakap.....mmg kucing tue tak paham p0n. Heheh.... Baru mak aku sedar, ayat yg diungkapkan sebentar tadi agak menggelikan hati, heheh! Kucing tu entah dari mana ntah. Kami tak bela p0n, so takdenya dia faham bahasa manusia. Kot la, kami latih dari kecik...kih3!

Sekor lagi kucing ni. Aku balik cuti sem 2 ni, dia ada. Tapi, lepas aku balik dari kursus SISPA, dia dah takde. Kak aku kata, dia maj0k ngan mak. Terlupa lak aku nak tanya, majok sebab apa.
Si putih ni, mata sepet. Kadang tu, ingatkan dia tid0 rupanya tak. Mmg mata dia camtu. Kalau dia bukak luas2 mata dia, mmg nampak la, mata dia biru. Baru aku tawu, nape dia sepet. Tak nak sh0w off, mata dia mcm mat saleh kot. 
Bagus gak merendah diri dgn kecantikan yang dia ada tapi, padah bila tak teringin nak bukak mata el0k2.... Pintu depan mata p0n b0leh dilanggarnya! Sepet sgt....
Ades, malu ngan aku....sbb aku tgh tgk dia masa tu. Cover diri dgn berjalan buat tak heran jer kat aku, huuhuhu!

Serba sedikit tentang kucing kat umah aku...(bukan kucing peliharaan). Dorang buat umah aku mcm hotel, makan free. Bak kata org, bagi kucing makan pon dapat pahala walaup0n kucing tu kita tak jaga. InsyaAllah....mak aku dapat pahala. =)

No comments: