"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Thursday, August 23, 2012

Kaki orang yang solat lebih bersih daripada yang tidak solat

Assalamu'alaikum,
Ada kawan msg aku...suruh upate pasal puasa sunat 6 dalam bulan syawal ni. Tapi, tak tawu sangat la pulak pasal tue. Nanti la aku cari info pasal tue k... =)

Aku nak citer pasal kaki orang Islam. (Err, yang betul2 Islam tau...bkn sekadar kat IC jer)
Ada la satu citer ni, aku baca kat mana ntah...
Sorang lelaki Islam dan perempuan bukan Islam naik satu flight yg sama. Masa tue, laki ni nak gi toilet, nak ambik wuduk sebab dah masuk waktu solat. Disebabkan ruang yg sempit, laki ni tak tutup la pintu toilet tue... Ditakdirkan perempuan tadi p0n nak gi toilet gak, dan ternampak la dia dgn tindakan lelaki tue. Masa tue, laki tue tengah basuh kaki. Takde paip kat bawah tue, so kena angkat kaki ke sinki la....

Pompuan : Kotor la buat mcm tue! Orang lain pon nak guna jugak la....!
Laki : Eh, bukan saya buat apa2... Basuh kaki jer.
Pompuan : (Masih tak puas hati....) Saya nak cuci muka nie... Cepat la!
Laki : Nak tanya boleh? Awak cuci muka berapa kali ye?
Pompuan : Nape pulak, hish!?
Laki : Jawab je la.... Bkn nak ngorat p0n.
Pompuan : 2 kali. Siang dan sebelum tido.
Laki : Awak yakin la muka awak bersih?
Pompuan : Mestila... Saya basuh muka saya bersih2, 2 kali sehari. Tak penah tinggal...
Laki : Alhamdulillah, muka awak mmg cantik, bersih. Tapi kan, saya basuh kaki saya sebanyak 5 kali sehari semalam. Tak termasuk waktu2 lain untuk buat sunat, sebelum tido, ketika marah, nak baca Al-Quran.....
Kaki saya lebih bersih dari muka awak la ea?
Pompuan : .....

Mesti ada yang pikir, ko jalan pakai kaki... Ko basuh banyak kali p0n, tetap kotor. Dan, aku nak tanya.....kalau mcm tue, ko guna benda kotor la selama ni? Ko masuk umah dgn kaki kotor dan jijik la selama nie? Kalau camtu, buang je la nikmat yang Allah bagi tue. Sbb Allah suka akan kebersihan....
Fikir2kan la yer... ('',)

No comments: