"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Friday, August 10, 2012

Excel1

Assalamu'alaikum,
Dulu, ada kawan aku mintak tolong ajarkan guna Microsoft Excel. Aku ingat dia main2 jer. Rupanya dia betul2, haha!
Takpe la. Lagi p0n sekarang ni cuti.. Aku try guna blog aku ni untuk ajar dia. Kalau dia faham, aku boleh kategorikan bl0g aku ni tutorial excel ar, haha!
Selain tu, orang lain p0n boleh gak belajar mende ni. Tak semua orang tawu. So, sesape yg rasa hebat dgn komputer tak payah nak berlagak or cakap...benda camni p0n kena belajar k....

Kalau ko pandai komputer, tapi buta akhlak..buta nak jaga hati orang tak boleh jugak kan? Chill! =P

Petak kecik2 nie, dipanggil 'cell'
Kan ada A,B,C kat atas tue... Pastu belah kiri tu ada no 1,2,3...
Contoh kotak pertama. Kita panggil sebagai cell A1.

Dalam setiap cell boleh tulis apa2. Dengan cara, double click kat cell tue. Tak p0n tekan F2 kat cell tue...
Pastue, senang kalau nak taip no. Just isi no 0,1,2...mcm kat atas tue.


Pastue, highlightkan no2 tue guna cursor korang... (akan jadi kaler kelabu)
(Sorry, tak boleh tunjuk... Kaler highlight tue tak nampak bila edit gambar nie. So, kena guna highlight kuning tue..huhu)

Pastue, bawak cursor ke hujung sebelah kanan cell A7. (betul2 kat garisan bawah no 2 tue)
Akan jadi bentuk + kan?
Drag + tu, ke no yang korang nak.


Buat masa nie, aku nak ajar benda nie je la dulu. Ada benda yang perlu disettlekan. Buat aku hilang mood nak mengajar. Aku memang tak layak nak jadi cikgu. Takut takde mood nak mengajar time something happened. Haha...!




No comments: