"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Tuesday, February 12, 2013

Apabila perasaan haiwan digambarkan oleh manusia

Assalamu'alaikum.

Situasi hari pertama: Bob0i di umah. (ditinggalkan sensorang sesekor)
Boboi: Mana la depa pi nie? Tak balik2 lagi. Dah malam dah. Lapaq dah ni. Mintak kat mak cik pah la... Lalalaaaaa.... (Sambil berjalan2 lemah)
Yuhuuuu,, cik pah...ooo, cik pah. Nie nak mintak ikan nie. Depa takdak. Pi mana tak tau...

Situasi dalam kereta:
Kak sebagai boboi: Aish, depa nie tak balik lagi nie...
Mak, juga sebagai boboi: Dah malam dah nie. Nak makan apa ntah. Duit takdak nak pi beli makanan.
Aku, masih sebagai boboi: Depa ni, pi jalan bukan nak tinggal duit kat aku...haish!

Situasi hari kedua: Di rumah.
Mak cik pah: Boboi...boboooiiii... cik pah nak balik kamp0ng ni.

Boboi: HAAAAAAHHHH????!!!


Boboi: Tak mungkin... Tak mungkin. Jangan la balik kamp0ng...!
Sape nak suapkan bagi saya boboi makanan nanti.

Situasi dalam kereta:
Mak: Kena balik jugak ni. Mak cik pah kata nak balik kamp0ng.
Kak sebagai boboi: Depa ni la.... Duit dah abeh dah nie. Nak beli cikedish p0n tak lepas ni.
Abang sebagai gemok(kucing gemok yang selalu culik ambik ikan boboi): Padan muka ang. Tue la... Baru ang tau, pedihnya jadi kucing terbiaq macam aku. Susah tau dak nak cari makan.
Aku: Terbiaq2 ang p0n, gemok jugak! Huh... (Dalam hati)

Akhirnya, kami p0n balik la umah. Boboi berlari2 kelaparan, mengiau2....tanda lapar yang amat. Dia ni memang tak mengiau macam kucing lain. Susah nak dengar dia berbunyi. Aku suruh kak ajar boboi.....mi,,,auuuwww.

Kak p0n ajar la.... meh sini, sebut mi.....awwww. M.I.A.U....
Boboi: "Mrrr, mrr.......nyau. Nyau..."


Situasi pada waktu malam.
Aku: Amboih, jalan sambil jeling2 pulak dah. Kurang ajaq. Tinggal lagi baru tau.
Mak sebagai boboi: HUH, maj0k! Tak mau cakap dengan angpa!

######

Boboi: Gigit2 tangan kak.
Mak: Dia buat gila dia dah....(marah)
Boboi: Teros jalan, tak gigit dah... (Aku, mewakili boboi) Dak, dak, dak....tak gigit dah. Takut kena tinggal lagi.

Abah: Yang pi naik atas tue buat apa! (Marah)
Melawan tue, jeling2 pulak!
Mak: Meh sini nak tengok. Awat mata ang tue?
Boboi: Terkedek2 pi kat mak. Nie, mata akit. Kena emut... Tadi boboi lapaq ngat.. Makan pala ikan yang dah ber-emut. Tue la angpa, tinggai boboi g! Kan lapaq kebuluq dah....sob,sob,sob!

Mak: Alalalaaaa, mata dia sakit la. Tak pasai ja kena kata dok jeling. Pada hal, sakit.....






Sekian, dari aku...

p/s: Hamster aku tetap mantain gemok. Banyak tinggal kuaci dengan kopok ijau kat dorang sebelum kami kuar umah. Pagi tadi basuh sangkar dorang, pergghhh! Punya la banyak kuaci yang tak makan lagi. Mak letak banyak sangat kot....hoho!


Errr, do you talk about me?
I'm not fat!!!


Nyum..nyum, nyum....
Eh? 
Hehehehhehe...
nie la kopok ijau dorang.


Dorang ni bukan hamster aku. Susah nak ambik gambar hamster. Dorang suka bergerak...

No comments: