"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Friday, February 15, 2013

Amanah Dalam Berkhidmat

Assalamu'alaikum,
Semalam aku pegi kat satu kedai nie. Niat tue nak beli s0mething la...tapi ada pr0blem bila ehem2 aku tak boleh guna. Hmmm...takpe la. Ada jalan penyelesaiannya, haha! Sebab aku guna kakak aku punya, keh3!
Tapi, still tak boleh, transaction gagal sebab ada problem lain pulak. Then, kami p0n balik la dengan rasa frust.

Sambil2 jalan nak gi keta belek2 buku sebab ada pameran (nie la p0mpuan, suka menyinggah), aku pikir positif je. Maybe akan ada something untuk aku hari nie, so apa yang aku nak beli tue terpaksa ditangguh ke hari nie. Hmmm...tunggu je la.


*****

Pagi tadi, aku dengan kakak aku (berserta liatnya kami berdua nak pegi mandi...sejuk). Lepas mak kata, pi la cepat...satgi ramai orang.

Mak: Pi la cepat...
Aku: Tue, kak tue. Tak mau mandi...penyegan.
Kak: Eeelehhh, dia tu p0n tak mandi lagi.
Boboi: Pi mana? Pi mana? (Takut kena tinggal lagi) 


Lepas mandi manda macam kat Sungai Sedim, kami p0n pegi la kat satu jabatan nie Demi menyelesaikan masalah yang aku alami semalam (terasa skema dengan ayat aku nie...)

9.45: Perghhh, dah ramai orang la... Pegi la terkedek2 ambik nombor.
Huh! ada lagi 40 nombor, baru sampai nombor aku.
Takpe la. takde la lama sangat...

10.00: Kelibat insan2 yang kelaparan mula kelihatan. Seperti biasa, berbaju formal + berselipar jepun. Ngumpat2 Sembang2 pegi cafe...aku kira, dorang baru nak bersembang bersarapan.

10.45: Tengah2 aku sembang2 dengan kak aku...tetiba nampak kelibat insan2 tadi. HUH???!!! Baru balik?
Kak aku kata, biasa la tue.... Tue yg kena kondem tue.

10.50: Salah sorang tue, kuar balik...................BERGAYUT telefon pulak! Haish! Hangat hati pulak tengok.
Orang lain punya la cari keja. Yang dah keja, buat main2 lak.

Dah la dia tue betul2 depan aku...
Aku cakap kat kak, "Buat jahat nak dak? Buat2 tunjuk jam...."
Kak, "Suh abang la...buat2 pi jalan. Ni, buat apa ni? Tak dak keja ka? Bukan tadi baru lepas makan ka???"

Entah la...apa la nak jadi kan? Memang la ada masa, tapi apa kata...keja buat cara keja. Masa rehat, pegi la makan. Kalau takut ramai sekalip0n, jangan la sampai sejam baru nak jejak pejabat balik.

Nampak macam simple, tapi bagi aku ar kan....bagi aku.......
Best tak, dapat gaji..tapi keja tak ikut betul2 jadual masa. Tak kisah la nak kata aku skema ke apa, tapi yang penting......duit tue, berkat.

Sebab tue la, dah kerajaan bagi duit bantuan, rebat la apa la...guna la elok2. Ni nak harap bantuan banyak2, keja tak seberapa, pastu komplen sini sana. Duit tue, duit rakyat jugak kan? Jangan la salah guna...
Pesanan untuk diri sendiri dan mereka yang sudi menerima nasihat seorang budak mentah.



#Alhamdulillah. Memang apa yang aku nak beli semalam tue, menjadi satu penghargaan buat aku hari ni. Terima kasih Allah. Semoga aku lebih banyak mengingatiMu lepas ni. (*_*)

No comments: