"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Sunday, April 1, 2012

karangan budak maths

Assalamualaikum,
Tetiba rasa nak update bl0g… Selepas dipersoalkan tentang kredibiliti aku sebagai bl0gger petang tadi. Haish… Tak bermakna, seorang pelajar Maths tak mampu nak tulis benda panjang2… hoho!
Empunya tuan yang mengemukakan soalan tue, tanya aku…

“BM time SPM dulu dapat bape?”
Aku rasa, lebih wajar insan tersebut tanya aku… “BM time SPM dulu dapat beghapa?”
Untuk memantapkan lagi bahasa kelahiran, teeeettttt!

Aku hanya manusia biasa, menggunakan kalkulator untuk mengira walhal nombor2 simple jer p0n. Kalau tawu kat bebudak sekolah rendah, mesti d0rang nangis2 tak nak masuk U, takut jadi mcm aku. Kira 2+3 p0n, gelabah cari kalkulator.. (Mohong ja lebih!)
Tapi, realitinya, betul gak kadang2 tue….
Tak caya? Aku penah jumpa sorang nih…kawan  aku nih cemerlang ar dlm exam. Tapi, baru2 ni…aku terusya hasil keja dia. Tak sangka, rupanya sepandai2  faham teori, 0.1 / 0.1 p0n guna kalkulator. Erkezut aku… Tapi, aku rasa mcm aku p0n penah buat adegan tersebut…muahaha!

Dalam 3,4 hari nie..aku terganggu dgn s0mething. Tapi, aku tak percaya sgt benda tue. Sebab, kalau betul la nak jadi kenyataan, takkan la takde sebarang info. Mustahil la kan nak buat mengejut.
So, aku abaikan jer…. Walhal dalam hati, aku takut benda tue akan effect s0mething yg lain. Apa benda?
Effect dekat something yg aku sayang. Of course, aku tak nak benda tue jadi…  I really meant it. (p/s: baca dalam nada serius)

Baru2 nie, classmate aku ambik exam P. Alhamdulillah dia lulus… Aku p0n tak tekejut sgt sebenarnya, sebab dia mmg cekap… Dengar kata, parents dia sanggup ambik cuti, semata2 nak antar + tunggu exam 3 jam tue abes. Caya la, parents support gila.  Kalau aku la, mesti aku cakap kat mak, abah…tak yah tunggu la mak, abah…pi balik. Satgi, org balik sendiri…. Kot2 la keluaq awai sgt… (faham2 je la nape aku keluar awal….huhu)

Aku baru tawu, rupanya yuran exam tue rm500++. Aku ingatkan dari 500, mintak diskaun 50% (student price) jadi 200++. Rupanya, 500 tue dah diskaun dah… Gila ah! Tak nak ar aku ambik…huhu! Selamat la aku tak register g… Tgk la dulu, kalau keberanian + usaha dah melampaui batas keyakinan utk lulus..aku ambik la. Ini, jgn kata utk exam…utk subjek semester p0n tak  berjalan lancar gi…dok merangkak2. (Alhamdulillah, merangkak la jugak dari d0k teraba2…)

Aku tak nak tulis panjang2. Nanti orang tue kata, aku suka subjek mengarang. Aku suka buat karangan…huhu!
K, moga kita dirahmati Allah dalam apa jua yg kita buat. Dan, moga diberkati setiap ilmu yang aku dan anda perolehi utk hari ni. Even, cuma tawu sikit jer.
 
# Aku tak tawu, naper aku suka dgn hari nie…. Mood: Alhamdulillah… (><)

Kecik2 dulu, kena buat karangan autobiografi...
Tapi, cikgu BM aku tue dah meninggal...
semoga Allah memberkati segala ilmu yg beliau bagi kat aku. Tima kasih banyak2 kat cikgu.



3 comments:

mohd azri said...

aik..mcm terase plak..ha3

Anonymous said...

Keh3! Kalau terasa tue, maknanya ada kaitan la tue.....

mohd azri said...

oooo..pnd wat crite ye.. ha3