"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Sunday, April 22, 2012

Mahar Cinta lagu untuknya?

Assalamualaikum, 
Dah macam trend lak skang nie. Tiap kali orang suruh aku update bl0g, mesti aku tanya idea dari dia. Mana tawu, kot2 boleh bagi idea bernas... Al maklum, sekarang ni aku p0n dah kekeringan idea...huhu!

Dan, baru tadi. Orang tue suruh aku update pasal lagu istikharah cinta. Tapi aku reject mentah2 sebab aku sendiri kurang memahami lagu tue. Even, dah berapa banyak kali aku dengar dalam sehari....
Oleh sebab dia minat lagu Mahar Cinta, plus Nuha pon suka lagu tue.... aku p0n dengan berbesar hati, nak update pasal lagu nie.

Mahar Cinta,


Andainya dapat engkau mendengarkan
Suara di hatiku melagukan rindu
Kiranya engkau mampu mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terucap

Pasti dirimu kan memahami
Harapan kasih yang terbina
Sekian lama di sudut hatiku
Hanyalah untukmu

Bukanlah aku sengaja
Melindungi rasa di jiwa
Namun bimbang diri kan terleka
Hanyut dibuai angan dan mimpi indah
Hingga terabai segala cita
Sedang khayalan tak menjanjikan
Segunung kebahagiaan
Sebagai mahar hantaran

Apakah mungkin engkau mengerti
Setiap cinta yang dilafazkan
Bukanlah sekadar mainan
Tetapi sebuah janji

Andainya dapat engkau mendengarkan
Suara dihatiku melagukan rindu
Kiranya engkau bisa mentafsirkan
Setiap bait kata-kata yang terungkap

Pasti dirimu dapat melihat
Rahsia kasih yang terpendam
Sekian lama di sudut hatiku
Hanyalah untukmu
Selamanya..

Aku tak pasti kenapa ramai suka lagu nie. Maybe sebab ada tersirat sejuta perasaan dalam diri dia. Terutamanya dia. Sampai masuk bertanding or buat persembahan dgn lagu nie. Untuk Nuha, aku yakin sebab dia punya perasaan tertentu dengan org tertentu, kan? hehe....

Tipu la, kalau aku kata aku takde perasaan langsung dengar lagu nie. Maybe kalau kucing dengar, dia pon rasa cam nak hadiahkan untuk awek  dia kan?
(Kalau debab ade awek, aku bluetooth lagu nie kat debab. Bagi kat awek dia...)



So, sesape yg buta hati..tak faham atau perkataan kurang menyakitkan hati....kurang faham dgn lirik lagu nie...
Sebenarnya, lagu ni berkisahkan seseorang yang memendam perasaan. Mungkin sayang, rindu terhadap seseorang. Tidak diluahkan secara face-to-face atau kerana bimbang dia dan mereka akan terpesona dgn duniawi. 

Sejujurnya, cinta memang akan wujud dalam diri setiap manusia ciptaan Allah. Sedangkan hamster p0n teringin nak ada awek, pakwe...inikan pula insan berakal & bernafsu.

Cuma, yang membezakan antara kasih sayang seseorang itu ialah...bagaimana ia dipersembahkan kepada pasangannya? Mungkin secara jelas atau kiasan.... Atau, biarlah Allah sahaja yg tahu akan perasaan gementar, risau, rindu terhadap dia. 
Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui... 

Boleh baca entry aku tentang CINTA untuk perasaan lebih lanjut...eh? Untuk pengetahuan lebih mendalam...hehe!

Bagi aku, aku percaya dgn statement Islam mengharamkan couple. Tak kisah la berlandaskan Islam atau terpesong jauh. Asalkan berdua, mesti ada yang ketiga. Iaitu syaitan. Yang paling penting, doa...moga dia menjadi milikmu. Dengan harapan, anda menjaga dia seperti mana anda menyayangi dia satu ketika dulu. Dalam erti kata lain, setia pada yang satu...menjaganya kerana Allah 'memberi' dia kepadamu.

1 comment:

Anonymous said...

nice pattern of story... (^____^) btw, keep it up... pray for the best of you, to make the decision... May Allah guide you (and us) through His Righteous pathway of our life....