"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Tuesday, April 10, 2012

lahir vs mati

Assalamualaikum,
Hari nie, ade 2 orang kawan aku yang celebrate befday d0rang… Aku tak pasti secara happy or ada yg rasa terkilan c0z takde sape sambut befday dia. Tapi, insyaAllah… kalau dalam SISPA, mmg meriah la sambutan utk befday boy or girl tue.

2 orang kawan aku + sorang umi kawan aku + sorang junior sekolah aku…. Secara totalnya, 4 orang lahir pada tarikh 10 April. 



Tapi, tawu tak kalian…?
Dalam kesibukan kita menyambut hari kelahiran orang lain, ada yang bersedih atas pemergian seseorang dalam diri d0rang.
Contoh mcm kwn SISPA aku….Fa’ain.
Nenek dia meninggal…
Tengah ser0nok2 kami makan kek malam tue, gelak2 dengan perangai dorang,,,rupanya ada insan lain yang tengah menanti saat sakaratul maut.

Ini kali kedua, aku sambut befday kawan, dan pada masa yang sama…ada orang lain yang bersiap2 dengan bekalan akhir ke dunia sana….

Moga arwah nenek sahabat sepasukan aku, dicucuri rahmat dan tergolong dalam kumpulan orang yang solehah.



Peringatan buat aku dan mereka yang masih leka dengan duniawi, kematian akan datang pada bila2 masa.  Cukupkah sudah bekalan untuk kita? Sudikah Dia menerima kita utk hidup di dalam syurgaNya?
Atau masih mengharap agar sisa2 kehidupan ini dapat digunakan sepenuhnya untuk bersama2 dengan yang tersayang, dan melupakan Dia yang menciptakan kita?

No comments: