"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Tuesday, April 24, 2012

Peti ais kosong..ermm?

Assalamualaikum,
Dengan niat berlumba dgn dia...sape update entry lebih laju....
Aku nak buat simple jer kali nie...hehe!

Aku cume nak citer pasal hari yang aku balik umah tue...
Petang tue, aku usya2 peti sejuk... Ermm, nampak kosong. Takpe lah....
Aku tutup peti sejuk tue...sambil mengomel dalam hati.
"Nape kosong nie,,,? Lapar, eh..... Bukan lapar. Mulut ni haaa, nak mengunyah lak dia."

Malam tue, aku bukak lagi. Kot2 laa ada keajaiban. Tetiba ada eskrim ka, McD ka, dutch lady ka....whiskas, Coklat or pape biskut la...
Tapi, masih hampa. Huhuhuhu....!

Aku p0n jalan la terkedek2 gi depan kat ruang tamu tue...
"Mak, lama tak beli barang ka? Kosong ja peti ais tue... Hehehe!"

Automatically, mak aku tawu....aku tgh lapar.
"Mmg p0n... Cadang tue nak beli barang es0k la."

Lalu, esok tue, kami p0n pegi ar beli barang2...untuk disumbat dalam peti ais. Boleh dibuat makan time gelojoh. lapar.
Kesimpulan, mak beli la brg2 lepas si anak membebel...hehe!

Pastue, umah aku rase senyap jer. Debab takde. Still rase kehilangan. Ye ar, tak penah aku bela kucing dari kecik. Selalunya, dekat2 dah besar tue..mesti hilang. Mak dorang bawak gi jenjalan mane ntah.
Yang debab nie pulak...mmg blaja makan nasik, makan ikan kat umah aku....
Ermmm...

Esok tue, kami gi kutip kepah. Dalam perjalanan tue, aku nampak kerbau2. Pelik gak aku...nape aku rase macam pelik jer kerbau2 tue sumer?
Baru laa ku realized, dorang pakat2 kuar dari lumpur. Panas terik sangat hari nie. Tue yang kulit mmg berlumpur. Sekali tgk, aku nampak mcm patung2 jer...

Ade ar 2 ekor still merenung lopak lumpur tue. Aku tak pasti apa d0rang buat... Bersyukur dengan nikmat Allah kot. Ada lumpur utk d0rang masuk time panas...boleh sejukkan badan.

# Binatang p0n tawu bersyukur. Kalau nampak semut, dalam dok jalan2 buat keja dorang tue..sebenarnya d0rang tgh berzikir. Tapi, manusia? Tak dapat makan...merungut lapar. Tak teringat ke, kat Somalia tue... ?


Kalau la ada kek nie dalam peti ais, hehehe!

Kecik2 dulu, selalu makan eskrim nie..
Korang mesti selalu jugak kan?


2 comments:

Nurain An-Nashwa said...

yeke, ain sispa UMP..tahu? 5 sem punyer..tapi sekarang baru sem 2..

Anonymous said...

Eh, baru perasan ada msg ni..huhu!
Sy SISPA UiTM. Alhamdulillah, baru jer tauliah... =)
Slmt berkenalan..hee!