"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Monday, April 23, 2012

Ragam orang

Assalamualaikum,
Dah lama aku tak balik umah... So, aku nekad nak balik jugak minggu nie.
Dalam perjalanan balik tue, aku sempat la usya ragam orang yang rajin, excited sembang, muka ngantok...dan lain2.
First, aku nampak satu family cina nie. Ade budak laki, maybe dalam darjah 2,3 kot. Dia buat keluar buku dia, pastu start buat keje. Dia tanya kakak dia...
Pastue, kakak dia pon start bace buku jgk. Tercabar dgn adik dia kot, hehe! Rajin kan dorang? Kite, ade mcm tue....??? Entah la, aku pon takde la sampai tahap mcm tue. Mmg padan la, dorang boleh maju.
So, ape kate...melayu pakat2 ambik iktibar, mcm dorang...
Islam bukan agama yang mundur...perlu diingat tue.

Pastue, singgah kat mana ntah. Ade sikh turun.... Tapi, aku usya pelik sikit, sikit jer... Sebab sikh tue pakai headphone. Aku takde la gelakkan dia. Juz ak share jer... Kang ade unsur perkauman pulak...
Aku cume nak kate, pegi la mane2 p0n, hampir sumer org guna teknologi kan? Bayangkan la, sikh yang pakai kat kepala tue, aku tak pasti panggil apa, tp yg mcm serban dorang tue...pakai headf0n. Comel...bagi aku.

Lepas tue, dekat2 nak sampai umah... Minah sebelah aku nie... Dia ok jer..
Tapi, maybe sebab bosan sgt kot, dia call kwn dia... sembang rancak punya gaya.... Pasal keja dan gaji.
aku mcm nak tergelak je dengar d0rang sembang.
"Kwn aku, keje kat jakel tuh. Gaji kaw2 punya. Tue tak campur OT lagi...
Ko camne,,,?
Ooo, kedai kain biase la? Aku ingat mcm ariani tue....
Gaji ko bape?
Kwn aku tue, kalau time raya,,,,boleh cecah RM.........tau gaji dia.."

Camtue la lebih kurang dialog dia....

Aku p0n malas nak dengar lebih2...walaup0n terdengar jugak..huhu!

Yang sorang ni pulak, mamat duduk depan aku. Seat sorang...
Ape hal ntah dia tue... Dari awal (sebelum bas bertolak) muka dia dah mcm ngantok yang teramat sgt....
Pastue, tgk depan, tgk belakang.... Nak suruh kami gitau driver....bawak cepat sikit kot.

Akhirnya, aku sampai jugak umah... hehe!
the end...

No comments: