"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Tuesday, November 1, 2011

Konvo UiTM

Assalamualaikum,,,
Waaa....gempak, hebat, kagum....walaup0n aku baru mencecah ke alam semester 3, aku dah melangkahkan 2 tapak kaki aku ke arena konvo. Bukan konvo abg, kak aku....tapi, konvo kat UiTM.
Mase abg aku konvo, aku tak pegi. (aku tak ingat sebab ape)
Mase kak aku, aku pegi...tapi mcm takde faedah sgt...dgn panasnya, takde tempat duduknya, skrin tak jelas...dgn umur yg tak dikira sebagai budak sgt (aku malas nak berjalan, merayau merata tempat dgn abg aku)
Mase tue, tak nampak sgt, ape yg bestnye dgn perkataan konvo tue....KFC combo tawu ar, huhu!

Seminggu lepas aku masuk sem 3, kak aku konvo lagi...kali nie aku takleh nak gi. Takde sebab aku nak patah balik ke utara, hanya sebab nak duduk luar dewan, dan tgk skrin...(tue p0n kalau ade skrin, hehe)
Mcm2 ragam, org yg nak amek skrol tue. Tapi, yg tue aku tak nak amek peduli sgt.....biar aku alami sendiri nanti..hoh0!
Yg aku nak cakap, pasal pengalaman kena berhadapan dgn golongan berusia + anak2 bakal naik pentas + suami2, isteri2, para ibubapa.....

Kes 1:
Time ujan lebat....si ibu hilang anak dlm lingkungan 4 tahun. Mulanya, die tgh main2 dgn abg die (7,8 tahun kot) Tetiba ujan, abg lari ke khemah (die ingat, adeq die follow la)...tgk je blkg, adeq die dah takde.
Sape tak takut, anak hilang.....last2, amek keputusan, redah ujan...gi khemah lagi satu. Cari la budak kecik pakai baju ben 10, seluar jeans.... Abes basah uniform. Serba salah sebab basahkan uniform..tp pikir balik, takkan nak duduk saje, call2 org untuk inform pasal budak hilang?

Kes 2:
Tgh2 best usya org lalu lalang, tetiba ade makcik nie.....(pernah aku post dlm fb)
Makcik: Dik, skrin besar kat mane?
Aku: (Dlm aty, skrin besar takde la...TV ade la kat bawah tue)
Kat bawah, aras G. Turun sini, pastue...tanye org bawah ade lorong ke bahagian luar dewan. Boleh lalu situ. Kalau rase2 mcm sipi2 ke arah kesesatan, boleh la tanye mane2 pihak yg bertugas kat bawah... =)
Makcik: Owh, time kasih yer, dik.
Aku: Same2. (Masih dlm aty: ape hal nak gi tgk kat skrin? Dah ade peluang tgk real dlm dewan. Tapi, pikir positif, makcik tue sejuk la....)
Lain kali, ikut saye gi Brinchang yer, makcik. Bertapak kat sane dari 2-4 pagi. Latihan sebelum, anak2 konvo kat Dewan Agung Tuanku Canselor (DATC) yang sejuk mcm ape tue.

Kes 3:
Lepas sampai ke aras 3.
Puan 1: Nie mendera ibubapa nie....tersenyum.
Tuan 1: Nie tingkat berapa dik?
Aku: Sekarang, aras 3....
Tuan 1: 3? Mcm 6 jerrr...tersenyum.
Tuan & Puan  yg lain: Perghh,,,semput! ...tersenyum.
Aku: Nampak jer, golongan yg agak berusia (pangkat nenek, kalau dgn diri aku), aku p0n, gitau la...lif ade kat sebelah sane yer. Walaup0n, aku tawu...padah cakap mcm tue..tapi, terpaksa la. Kang, buatnya tak nak turun terus sebab tak nak gune tangga, tak pasal jer....
Tetibe ade s0rang Puan....: Dah sampai baru nak bg tawu, ade lif. Lain kali bg tawu sebelum naik...bla, bla, bla,.....................dengan lantang. Aku boleh dengar, sedangkan die dah nak masuk dewan, aku kat tangga.
Aku: Senyum jer la...walaupun aku p0n bengang gak. (Nasib la, aku nie spesis susah nak ingat muke org)

Tapi, aku rase lepas tue, die kuar....tanye toilet kat mane?
Pandai pulak senyum ek?
Ikutkan syetan, nak jer tanye....Puan, nak gune lif ke, tangga?

Kes 4:
Nampak suami makcik tak? Pakai baju hijau......Tadi makcik gi tandas...bla, bla, bla,...

Kes 5:
Nampak bini pakcik tak? Mane ilang ntah....

Aku: Masih lagi dalam hati: Kat luar, parents hilang anak2.
Kat dalam dewan, hilang bini, hilang suami...mcm kelakar, tapi itu ar fakta.

Banyak lagi ragam lain..tapi, just pikir, rase penat boleh buat kite marah. So, aku tak salahkan sape2....cume, aku nak salahkan insan2 berjasa yg buat bangunan nie. Huhuhu....
Buat tangga rendah2 dah la...
Mungkin ade sebab, nape dorang buat tangga tinggi...aku tak tawu, aku tak belajar bab2 bina  bangunan.

Fikir positif lagi, bile lagi nak exercise? Jangan jadikan alasan, anda ibubapa, warga berusia...so, takleh naik tangga banyak2. Sebab, ade yg laju jer berlari2 naik tangga. Aku tgk, aku yg malu...sebab aku p0n tgh  penat mase tue. hehe

So, kwn2 sekalian,,,,mmg kite penat, tapi tue ar pengalaman, At least, nanti bile kite nak konvo, kite dah tawu nak pesan ape kat parents kite.
Mak, Abah...nanti sebelum masuk dewan...
1) Makan dulu tau.
2) Bawak sweater yg gi Makkah, oversea.....
3) Pakai pakaian formal....senang.
4) Bawak handphone....takut hilang, senang nak contact.

Jangan ngaku  student UiTM, kalau tak tau sape Canselor UiTM.

Setawu aku, bile konvo, parents kene pakai pakaian rasmi. Baju batik, baju kurung..kasut bertutup & 2 orang je utk satu kad jemputan.
Tapi, aku pelik bile ramai yg pakai biase2....
Kalau yg anak first tue, aku faham la... Ni yg...anak yg ke.........dah. U lain tak buat mcm tue ke?

Dari sekolah lagi, aku selalu pesan kat diri sendiri dengan anak2 buah aku...
"Kalau kite penat, jangan ingat kite jer yg penat. Org lain lebih penat dari kite. Bahkan, pihak atasan pulak, lebih penat daripada org tue. Begitu la seterusnya...akan ade org lain lagi, yg lebih penat daripada pihak atasan tue"

Kesimpulannya: Jgn buat muke penat melampau2 depan aku, sebab aku menyampah tgk.....hehe!



Cube bayangkan, kene panjat tangga dari bawah, sampai ke atas tue...


Ni ar yg parents rebut2kan sangat tue. Semata2 nak tengok name anak kat dalam tue...
Tunggu ar, name aku nanti ade terselit gak....=p

sempat pulak aku snap gambar rama2 ni kat tangga.
Bukan sebab takde keje, tapi takde parents yg perlukan khidmat aku mase tue...

Kat pintu utama DATC

2 comments:

Anonymous said...

apa lagi kata yang boleh dilontarkan selain kata-kata "pengalaman tidak boleh dicipta tapi perlu dilalui", untuk menggambarkan situsai nukilan budak merah ni... betul tak ???

Anonymous said...

Pengalaman (konvo) dah p0n tercipta....cuma, menanti masa utk ibubapa sy pula yg merasa kehebatan ber-tangga tue...huhu!