"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Tuesday, November 1, 2011

bila berusia 20 tahun

Assalamualaikum,
Berlari2 aku, nak gi jumpe die. Tapi, hampa c0z die dah hanyut…
Tujuan utama aku lari p0n, sebab teringat kat die ar. Nape ek jadi camtu? Sebelum nie tak mcm tue p0n.
Mcm biase, bile aku pikir, pikir dan pikir…pikir lagi….ditambah lagi dgn pikir…..aku yakin, jawapannya ialah….perubahan usia. Yup! Mungkin ramai yg tak tawu….aku p0n tak tawu sebenarnya. Tapi, berdasarkan ape yg aku lihat dan alami, dengar daripada cerita2 member….aku pasti, peningkatan usia ke alam 20-an buat die jadi mcm tue. Lebih mudah jika aku tafsirkan sebagai, perubahan ke alam dewasa.
Bak kata cikgu aku dulu…TEENagers ialah remaja yg berumur belasan tahun. Sesuai dengan ‘TEEN’ itu sendiri…..…
thirTEEN, fourTEEN, … , dan nineTEEN.
Bile masuk je dunia 20-an, anda ialah ‘kanak2’ dewasa yg sedang mencari2 kebenaran atau keindahan dalam kehidupan. Sebab tue la, berlaku budaya hedonisme (hiburan), perubahan akhlak, memberontak, jiwa muda… yg paling ketara dlm kalangan individu 20 ke atas.
Nape aku cakap macam tue?
Aku dah lame cecah 20. Kawan aku nie, baru2 nie jer sambut befday. Aku agak, masalah yg die rase skrg nie…agak membebankan die, ditambah dgn emosi yg tak menentu.
Hermmm, susah nak rawat org macam nie. Tapi, aku percaya die boleh. Asalkan die berpegang teguh dgn Islam dan Tuhan yg mencipta die…Insya-Allah.
……………………………………………………………………………………………………………

Mood happy hilang mcm tue jer, bile tgk die tgh sedih.
Sorry la…aku tak tawu nak buat mcm mane. Sebab aku hanya boleh pujuk certain org jer…..aku rase ko faham maksud aku.
Niat sebenar aku gi berlari2 comel tue sebab nak try ‘pujuk’ ar…. Al maklum, kawan sendiri. Tak sampai aty nak biar mcm tue. Sambil2 lari, mata tgk bawah…takut ade org usya pelik kat aku. Sebab aku tgh bawak s0mething…..die panggil ‘garang’.
Tapi, aku tersilap duga…. Mata aku just tgk bawah jer, walhal kat aras atas, ade jer insan yg ‘wajib’ ade kat koridor tue. Mmg, tak payah tgk muke…dah tawu dah tue kelibat die. Tiap kali aku keluar bilik, mesti terpacak kemas kat depan bilik atas tue. (Aku tak tawu bilik die yg mane satu, sebab…die nie banyak p0rt) Die ingat, bile duduk depan bilik org lain, aku yg spesis mata melilau ni tak leh nak detect kat mane die ade…HUH!
Kadang2, aku yg rase malu nak keluar bilik…sebab mesti die ade. Org Melayu mmg pemalu. Tapi, certain Melayu melampau2 tak tahu malu……mcm…………….org yg selalu bergayut tue. Hehehe!
Aku sebenarnya, nak study Financial Maths…tapi, bengang gak ar, sebab tak reti2 nak guna financial calculator tue. Harap harga je mahal, tapi nak gune tak pandai, mmg tak berbaloi ar aku beli, huhuhu!
So, aku amek keputusan bace buku manual kalkulator tue. Rase mcm nak highlight jer buku tue..huhu!

sekadar menyemak

Roomate aku nickname die Mar...die nak hantaran RM6.00 jer. heheh!
Nie ar financial calculator. 

Nak study tapi mcm berat aty c0z, member tgh sedih2….takleh nak study. Takpe, aku study…nanti aku ajar ko. Mcm pandai sgt jer nak ngaj0r org. 

No comments: