"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Monday, November 28, 2011

rahsia kukuhnya piramid?

Assalamualaikum,
Pagi nie, aku rajin gi usya blog org lain. Terjumpa la satu blog nie....misteridankeajaibanalam, blog yg selalu mengejutkan diri sesape yg bace entry dia, haha!

Kali nie, aku berminat nak share pasal piramid. Org dop konpius, camne org zaman firaun boleh angkat batu2 berat untuk buat piramid. Lepas bertahun2 para saintis buat kajian, akhirnya d0rang akui...piramid diperbuat daripada tanah liat yg dipanaskan.



Aku tak nak mention name2 saintis tue. Sebab, aku sendiri spesis manusia yg malas nak bace name2 org...huhu!
Kalau nak tahu lebih lanjut, boleh la lepak2 kat gerai nie.

Dalam entry nie jugak, ade ayat Al-Quran dari surah Al-Qasas, yg mengaitkan pembinaan piramid dgn tanah liat. Sedangkan zaman firaun dgn zaman turunnya Al-Quran teramat la jauh. S0, camne Nabi Muhammad tahu pasal piramid tue?
YUP! Jawapannya, sebab Allah yg sampaikan dekat Nabi Muhammad. Allah Maha Mengetahui setiap apa yg berlaku di atas muka bumi-Nya. Allah sampaikan kat Nabi kita, yg piramid diperbuat daripada tanah liat, walhal, para ilmuan baru tahu kebenaran piramid nie beberapa tahun yg lepas.

Petikan dari artikel tersebut:


Al-Quran Ternyata Lebih Dulu Punya Jawapan
Jika difahami lebih dalam, ternyata Al-Quran telah mendedahkan hal ini 1400 tahun sebelem mereka mendedahkannya, perhatikan sebuah ayat dalam Al Quran yang berikut:


وَقَالَ فِرْعَوْنُ يَا أَيُّهَا الْمَلَأُ مَا عَلِمْتُ لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرِي فَأَوْقِدْ لِي يَا هَامَانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَلْ لِي صَرْحًا لَعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَى إِلَهِ مُوسَى وَإِنِّي لَأَظُنُّهُ مِنَ الْكَاذِبِينَ 

"Dan berkata Fir'aun: 'Hai pembesar kaumku, aku tidak mengetahui Tuhan bagimu selain aku. Maka bakarlah Hai Haman untukku TANAH LIAT kemudian buatkanlah untukku bangunan yang tinggi supaya aku dapat naik melihat Tuhan Musa, dan sesungguhnya aku benar-benar yakin bahawa Dia dari orang-orang pendusta. "(Al-Qasas: 38) 



Subhanallah, Masya-Allah....tak percaya lagi dgn Islam?

Moga bertambah keimanan kita terhadap Islam lepas baca artikel ni...Insya-Allah =)

No comments: