"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Sunday, November 13, 2011

Cara mengelakkan sakit hati

Assalamualaikum.
Ini adalah entry yg aku edit, sebab ada masalah dgn entry nie. Aku baru cek jer....
Sebarang pengulangan entry adalah dikesali, hehe!

Entry kali nie khas untuk insan bergelar T.M.
T.M yg nak tawu pasal mende ni...  Dah TM nak tawu, aku try ar cari sumber2 yg boleh dipercayai untuk TM....
 

Nie jer yg aku jumpe. Yg lain, semua mengarut je lebih....

Yang paling awal aku jumpe....cara nak elakkan sakit hati atau terasa hati ialah dgn SOLAT.
Solat tahajjud. Senang cerita,,,buat ibadah ar. Sebab, hati kita nie mcm bekas kosong ar. Kalau takde org bersihkan, mesti berdebu + berhabuk kan? Same ar mcm hati kite... Kalau kite tak jage elok2, mesti byk perasaan tak elok dlm diri kita, 
Untuk bersihkan bekas kosong tue, kite boleh ar basuh atau lap sampai kilat. 
Untuk contoh terdekat buat mase ni......aku terpikirkan but.
Kasut kulit tue...yg kene kilatkan berjam2 tue....(untuk sape2 yg tak tawu istilah but)

But, kalau kite tak jage....berdebu. Nak kilatkan balik, gune ar sumber pengilat drpd brand yg terkemuka..haha! Aku selalu guna 'kiwi' + neutral... 

tapi, yg nie tak cukup kilat ar...
tak nampak jin...haha!


Bila kita nak 'kilatkan' hati kita....kena ar 'basuh' dgn ibadah. Tak kisah la nak solat ke, nak mengaji Quran ke...nak buat baik dgn org lain ke.....
Tapi, bagi aku...nak hilangkan rasa sakit hati, tension, marah.....lepas solat, doa kat Allah. 
Mase tue, ..menangis mcm tak leh st0p jer.
Kalau boleh, doa p0n tak nak st0p....sy0nok sgt menangis /  mengadu kat Allah...
Dah abes sesi merahkan mata...InsyaAllah tenang, ('',)

Nie pulak, aku jumpe kat mane ntah....google search, haha!

1. jangan tenung dia,tunduk
2. ingat saat2 manis bersama dengannya
3. ingat jasa baik dia pada anda
4. istighfar (ampunkan aku ya Allah)
5. duduk
6. minum air
7. ambil wuduk
8. solat & baca al-quran
9. bersukan
10. berdoa agar dilembutkan hati

marah ke?


Kebanyakannya untuk HILANGKAN rasa sakit hati. Untuk ELAKKAN sakit hati pulak...in my opinion, bila org cakap s0mething yg buat kita terasa, just senyum. Ignore walaup0n sebenarnya pedih, rase mcm nak maki dan sebagainya. 
Mase tue, yg aku pikir...biarla kat die. Kalau aku terasa hati dgn die, mungkin org lain p0n pernah terasa hati dgn aku. Tak semua org suka kita...mesti ade gak yg benci. Kesimpulannya,: nak cakap atau buat s0mething,,,pikir dulu. Kalau org buat kat kita, kita suka ke tak???
geram gile seyyhh!!!

jadi ar mcm nie...
muka pasrah jer kena tahan drpd marah...hehe!


4 comments:

Anonymous said...

salam zimah.. info yang bagus..^^

chomel baby yang last sekali tu.. cute3..!!

Anonymous said...

Salam...InsyaAllah...sambil2 mengarut dlm blog, nak selit gak dgn benda2 ilmiah. Moga jadi blog yg berguna...
Baby tue, saye ar...time kecik2 dulu.....hehehehheheheheheheh

T.M said...

tq tq tq.... ermmmm.... betulkah si chumel itu budak merah sewaktu kecil ? jika benar, kemanakah pergi lemak2 tepu sewaktu kecil dulu yang membuatkan si bayi chumel itu kelihatan chumel ? sungguh musykil... ketara perbezaanya dengan budak merah sekarang... tetapi apa pun... arigato gozaimas... heheheh...

Anonymous said...

Run Away: salam perkenalan...nnt sy tgk blog awk. bt mase skang nie, bz skit...huhu!

TM: xde ah. tu gmbr dr intenet ar...x nak ar letak gmbr sendiri....haha