"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Wednesday, July 25, 2012

Pertemuan antara dua insan

Assalamualaikum sumer pembaca sekalian,
Aku mulakan entry kali nie dengan paparan gambar di bawah. Sape beliau??? Moh kita terjah....


Diberi nama Azami B Markom.
Jurulatih kawad kaki kat tempat aku...
Di pendekkan citer, beliau ialah jurulatih aku sejak aku berkecimpung dalam dunia SISPA.

Apa yang membuatkan aku berminat nak tulis pasal beliau? 
Dunia nie kecik jer kan? Sekecik insan yang menaip...
Tapi, kecik2 dunia...banyak lagi benda yang aku kena explore untuk betul2 yakin, aku adalah seorang individu yang bergelar anggota Pertahanan Awam.

Berbalik kepada insan di atas. Sarjan Azami B Markom. Kenapa aku kata dunia nie kecik jer....?
Sape sangka, sejak aku sekolah lagi...aku dah jumpa insan nie. Kat mana?
Dalam arena kawad kaki jugak. Yang membezakannya, aku tak kenal beliau dan beliau p0n tak kenal aku. 

Kami diketemukan di Putrajaya dalam pertandingan kawad kaki peringkat kebangsaan antara sekolah2. Masa tue, tahun 2008. 

Entah macam mana aku boleh teringat balik wajah beliau....
Dalam perjalanan nak ke UMT, aku tanya Koperal Jumaah pasal Sarjan Azami... Tapi, Koperal tak pasti sama ada Sjn penah jadi hakim pertandingan kawad atau tak. 

So, dengan rasa selamber tapi penuh rasa ingin tahu....aku tanya Sjn dalam bas. 

Aku:    "Sjn, penah jadi hakim utk pertandingan kawad sekolah tak?"
Sjn:      "Bila?"
Aku:     "2008."
Sjn:       "Penah.... (Muka mcm takde perasaan.)"
Aku:     "Owh, betul la! Saya penah tengok Sjn. Saya lapor kat Sjn....hehe!"
Sjn:      "Dah lama, baru ko ingat muka aku....!"
Aku:     "(mcm biasa, ayat back up diri) At least saya ingat jugak, kan? "


Sebab tue la aku kata, dunia nie kecik. Aku yang bersekolah kat Penang. Bertanding kat Putrajaya. Tapi Allah Maha Berkuasa, Dia ketemukan kami kat Shah Alam. Daripada seorang hakim pertandingan, jadi jurulatih aku. 



Ni zaman sekolah dulu. Sekarang dah tak main la putih2 ni... Layan biru, oren pulak... =)



3 comments:

Unknown said...

hahahaha...abeh tu camana leh jadik anak angkat plak???...cer citer...ngeh3..

Anonymous said...

Setawu sy, sapa yg jadi anak didik sjn, mmg jadi anak angkat. Xyah cita p0n, haha!

Anonymous said...

owh yek ????