"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Tuesday, July 24, 2012

Perhimpunan & Majlis Pentauliahan Kor SISPA siri 2

Assalamualaikum,
Haha..ni sambungan bagi entry yang lepas. Sebab ada pihak yg komen, nape ringkas sgt entry aku tuh. Juz penuh dgn gambar jer. Tak banyak yang aku bebelkan.... Tak sangka, ada orang setia menanti bebelan aku...hoh0!

Okeh, aku teruskan dgn niat suci aku..nak buat org lain membaca dan bukan sekadar membelek gambar yg bukan milik mereka. (Gambar pegawai2 senior tak banyak, tue yg ehem2 cakap ringkas je tu... Sebab banyak gmbr PKS Muda dgn pegawai baru jer, hehe! Takpe, sy memahami.)

First day gi sana...14 Julai 2012.
Dalam perjalanan dari Shah Alam ke T'ganu, aku duduk belakang Pn Nurul dgn Pn Kinah. Mmg masyuk ar kena kac0 dgn pn nurul. Apa yg didengkikan ntah..haha!
Tapi, seriously, aku mmg tak boleh tido sepanjang perjalanan tuh. Yup, memikirkan kawad + ada benda sampingan. Tapi, aku tak rasa aku patut gitawu dalam nie. Biarlah org tu jer faham....yang aku tujukan benda sampingan tu kat dia. Sorry for everything. Takde niat nak buat dia sedih, sebab aku sendiri dalam keadaan blur sekarang nih... Apa yg terbaik untuk aku, dia...

Stop untuk makan jap, selepas per0t2 mereka kebulur meronta2 meminta makanan.... Aku tetap dgn diri aku. Takde selera nak makan... Tapi, aku gagahkan jugak. Sebab, aku pikirkan kawad. Utk pengetahuan semua, aku dah bape hari tak makan. Mmg padan la, aku dilahirkan sebagai seorang insan kecik...cukup susah aku nak makan, time hati tgh tak tenang.

Nape aku pikirkan kawad? Sebab, aku tawu ramai yang mengharapkan kejayaan. Termasukla diri aku sendiri. Dan aku pernah kata kat sahabat aku...aku takut utk masuk bertanding utk kali kedua. Aku takut tak boleh terima hakikat, kami akan kalah. Even, dapat no 2 sekalipun...itu dah menunjukkan aku kalah. Aku tak nak tue...

Effect paling jelas, jadi masa hari terakhir latihan kawad. Hari jumaat tuh. Masa tu, mmg aku stress. Stress dgn masalah aku + formasi yang aku baru boleh start hafal, sebab baru buat + stress dgn rasa, aku nak menang + takut pengalaman lepas berulang lagi (saat aku lupa hukuman...)........
Kalau sedar, aku dah tak mampu nak bg hukuman sebaik mungkin. Honestly, aku dah tak larat... Sakit dalaman, sape yang tawu.

Sampai je kat UMT, malam tu dah ada rehearsal utk perasmian esok pagi. Dah la ngantok, tak tido. Kena berdiri lama lak tu....huhu!

15 Julai 2012
Aku spend masa aku dgn Koperal Jumaah. Kami gi tgk kawad. Kalau ikutkan Cik Nabil, dia tak bagi aku tgk kawad... Dulu masa kat USIM, dia tak bagi langsung aku tgk. Nak jeling pon dia dah tegur dah...
Takut aku ter-psiko rasanya. Tapi, kali nie..aku buat tak endah jer. (Dah koperal ajak, apa g....ambik peluang ar)

Aku tak nak komen utk kawad dorang. Biarla aku jer yang tawu apa yg aku rasa. Tapi, apa yang aku boleh cakap....pandangan aku dgn Koperal, berbeza. Cuma, Alhamdulillah, aku tak ter-psiko dengan derapan ladam dan paduan jitu hentakan dorang. Maybe sebab pengalaman + aku tahu tahap kebolehan kami.
Sebenarnya, ada something yg jadi masa tue... Sorry aku tak boleh nak citer kat sini. Apa yg aku boleh kata,  Allah Maha Mengetahui. Masa benda tu jadi, Allah turunkan hujan. So, aku ajak koperal balik...alasan aku, dah habis dah. Jom balik. (Psssstt, jgn gitau koperal...haha)

Aku balik bilik, aku rehat. qadha balik tid0 yang tak cukup ntah utk berapa hari. Malam tue, ada perjumpaan jap... Hati tgh sedih, tapi aku abaikan. Asalkan dia happy... Melayan karenah pn kinah dgn kucing comel tue. Melayan pn nurul dgn ketawa spontannya. Melayan sjn azami yg bermata ibarat boleh tembus mata aku...dan pegawai2 lain, at least buat aku ok.
Sapa sangka, mulut tersenyum, sibuk mengusik...tapi dalam hati, Allah jer yang tawu, betapa aku nak pegi jauh dari situ.

0430 pagi. Isyzreen call aku. Kata dah sampai depan pintu bilik.... Aku p0n bangun la...terkedek2 comel gi pintu. Nasib tak mamun, gi tingkap...huhu!
Rasa semacam jer. Mcm dah lama tak jumpe dorang. Rindu sgt....hoh0! Inikah dinamakan brotherhood sejati???
Bermula la episod membantu dorang mengemas2 apa yg patut. Sebab, kami akan bertanding kawad pagi tu...dalam pukul 8. Masa tue, aku tak pikir ngantok atau dah lama tak tido. Yang aku tawu, aku kena pastikan dorang siap dari segi aksesori. Dari segi mental, sorry aku tak boleh nak tolong.... hehe!

Breakfast...
Macam biasa, takde selera. Maybe sebab kawad...aku p0n dah keliru antara masalah dgn nervous kawad. Pn Salwa bagi makan sikit......(paksa aku makan) Aku kata, tak nak.. pagi2, tak sedap badan nak makan. Last2, pn kata...


"Eleh, kalau kawad petang p0n, ko takde selera nak makan, kan?"

A'ah laa...betol gak kan? So, aku makan la jugak, haha!

Kawad dah selesai. Apa yang aku boleh kata...aku sendiri tak puas hati dgn performance aku. Aku p0n tak tawu nape. Biarlah, abaikan. Benda dah lepas. Aku tak nak pikir dah. Pikir kawad tauliah pulak....huhu!

Penat pertandingan tak hilang lagi. Dah kena gasak dgn latihan tauliah pulak. Alhamdulillah, Cik Nabil, Cik Hafiz dan lain2 banyak tolong kami sebab kami 'baru sampai' dari Shah Alam. Tak lupa jugak utk Meor (kalau tak salah aku...) yang jadi ajutan (setawu aku panggil ajutan) tue. Dia tolong dari segi betulkan kaki. Aku p0n dah pening nak bagi hukuman jatuh atas kaki apa.

Cakap pasal latihan tauliah nie, aku mmg angin. Bab latihan kawad tu ok lagi...aku faham, dorang nak keseragaman. Yang paling aku tak puas hati....pasal persembahan. Sorry to say. Sape2 tak puas hati kat aku, lantak la. Aku juz menegakkan keadilan bagi kaki2 aku nie.... Persembahan tue, pandai2 la bajet masa. Jangan la ikut suka jer nak buat bape lama. Dah nama pon latihan, ok lagi la.... Yang paling aku angin, ehem2 tue. Nak practise, buat la skrip elok2 dulu. Tak payah la nak hentam kromo je bina ayat sendiri. Pastue, dok tergelak2.....aku mcm nak gi depan, nak tanya, apa yg kelakar???
Nak share boleh, nak letak kat bl0g!

Masa tue, apa yang aku pikir....tunggu la, aku balik,,,aku hentam dalam bl0g!
Ditambah dengan alunan suara sahabat2 SISPA aku...mmg tangan dah genggam keras jer. Rasa mcm nak cakap kat Cik Mus,


"KAMI BUKAN KOMANDO. JANGAN LA BIAR KAMI BERDIRI LAMA2...."


Tapi, bukan salah Cik Mus, Cik Zairal p0n.... Tak guna cakap apa2 kat dorang.
Yang paling best, bila Cik Zairal jerit.....
"...................., ko check balik tempoh masa persembahan!"

Aku tersenyum sinis dalam baris...haha!

18 Julai 2012
Hari yang dinanti2kan telah p0n tiba. Tersenyum girang nampak kelibat Pn Dyla dan pegawai2 lain. Ditambah dgn kehenseman Tn Zamzuree pakai baju no 2... Mmg rasa, dihargai gila utk tauliah kami nie. Thanks, terharu sangat. Tak sangka dorang datang jugak, tengok kami. (Betol ke, tengok kami?)
Utk semua yang datang, Tn Faaris, Tn Hazwan, Tn Nizam, Tn Zahid...thanks datang.
Tak lupa untuk penyelaras SISPA UiTM Shah Alam, Tn Ariffin. Dalam senyap, Tuan banyak ambil berat pasal kami. Nampak ke hulu, ke hilir, tapi mata tetap memerhatikan kami.... (Stalker???)

Time kasih semua. Pn Nurul yg banyak bersabar dgn saya... Pn Kinah, yg bagi air asam kat saya. Tn Zam yang belikan air asam tue...Sarjan Azami, yang banyak bagi tunjuk ajar dalam kawad. Koperal Jumaah yang banyak tolong dlm bagi motivasi. Tak lupa, Tn Rafique yang tolong 'kecikkan' belt hitam tu. Tak tawu nak eja camna....Tak lupa jugak, Cik Sukari yang tolong mengecikkan lagi belt tue...hehe!

Sesungguhnya kenangan ini, hanya akan bersemadi dgn adanya insan2 yang mewujudkan peristiwa 14-18 Julai 2012 nie....

Akhir kata, syabas utk semua pegawai muda yang baru ditauliahkan.
Majulah SISPA untuk org awam...hehe!

Budak Merah + Biru + Oren





14 comments:

Anonymous said...

Tapi tahan gler kn mate puan,dri shah alam ke umt,..tak tido,mase sye celik,puan celik..mase sy tdo,pas uh bgn balik,puan celik lg..mmg tak suke tdo time jalan jauh ke puan?hewhew..
pape pon,tahniahh puan!dh jadi pegawai..tahniah gak sbb mng anugerah uh!..
mgkin xd rezeki utk uitm shah alam hari tu tok mng..nnt next time,kami try yg terbaek..><

Anonymous said...

okeyh.. anda telah berjaya membebel dgn jayanya... hahahahaa...

dylfedy said...

wahhaaahaa.. menegakkan keadilan thdp kaki anda!! bag0s t0ll.. well spt tn zam da menti0n kt t0pic 1st die wat bju tu khas utk die pkai tauliah jer.. bru merasa na jd ensem (ensem ke??) wlaup0n sye x dpt tunaikan jnji na stay ngn k0rg smpai tauliah tp sye cube jugak dtg wlaup0n byk ngt halangan dan rintangan yg melintang!! x dpt tunaikan seme jnji tp dpt tunaikan jnji ini jer.. 'UiTM Dihatiku!, SISPA disanubariku'

Anonymous said...

waaaa, terharu bace statement pn dila!!! Thanks sbb sudi gak dtg. Xpasti yg kedua tue sape....tp mcm tn zam, hehe!
Yg pertama dpt di agak sape. Angoh, betol x? h0ho!

Sy ade mention something before kawad hari tue. Sy cakap kalau kalah, ade something sy nak cakap. Tn Lan record...................................................................................................
nantikan kesudahannya.

Anonymous said...

Yakin nye puan neh,.><

Anonymous said...

Gimme five puan!suke bce blog puan..bg motivasi bny,cite..bnyk genre lah sng kate!><

Anonymous said...

hahahahahah...thanks AJ....hensem ke??mestila hensem...jom AJ saya belanja kamu berbuka kat Kelab Shah Alam....Dyla,nanti aku bagi kain lebihan aku aritu...sambung kat kain kau wat baju no2....mesti cukup punyalah....hhahahahahhahha..

dylfedy said...

terima kasih laaa zamzuree kerana sudi memberi cebisan kain lebihan utk dibuat n02... gerenti muat laaa... mklumlaaa... p0se2 nie msti laaa kurus... hahaha... AJ.. when u menti0n cik zairal in u're bl0g make me havin nightmare t0nite.. h0h0h0

Unknown said...

hahahaha..huhuhu...ssedeyh2...tapi dapat [egi terengganu mmg best..terlupa sejenak masalah di shah alam. (T___T)

Anonymous said...

TAHNIAH PUAN AZIMAH..troskn n tgkatkn kecemerlangan anda d medan y baru ni..jgn anggap ni sa2 beban tapi amanah y prlu dilaksanakan..psl kawad 2 bkn rezeki kte nk mng..Allah twu y terbaik ntk hamba-Nya..All d best..I'll alwayz support u..:)

Anonymous said...

Thanks... Best kalau sy tawu sape kat ats nih...
Tapi kan, bile sy bace balik...."psl kawad 2 bkn rezeki KTE nk mng..."
sy rase mcm boleh agak sape..... termasuk la ayat2 yg ditulis tuh....
=)

Anonymous said...

mengapa ramai pula yang guna anonymous ni ??? ish penyamaran beberapa orang ni... Pn AJ, nasihat saya, berhati-hati, anda sedang diperhatikan... wakakakakaaa..... hehehehhe...

Anonymous said...

Alarh, anonymous terakhir nie, sy tawu dan konfiden 100%...Tn Mohd Norazlan B Abd Rahaman. Tak perlu disangkal lagi..... hehe!

Anonymous said...

hahahahahahaaa.... betol betol betol.... 100 markah !!! nak adiah, tuntut kat Big Bro yek !!!! (^_^)