"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Friday, January 11, 2013

Masih Ramai yang Mempersoalkan hukum Couple

HUKUM BERCINTA ♥

Soalan : 

Salam..Ustaz nk tnya skit ni..sy de dngr ustaz2 yg mengajar kt masjid..katanya becinta itu haram hukumnya. soalan saya, betulkah haram hukumnya bercinta sebelum berkahwin walaupun batas2nya telah dijaga..dan andai kata betul patutkah seseorang itu memutuskan hubungan percintaannya dan memulak...an kehidupan masing2 jika mereka telah mengetahui akan haram hukumnya berci...nta sblm kahwin.

Jawapan: 

Bercinta yang diharamkan tu ialah seperti yang berlaku dewasa ini yaitu antara si lelaki dan si perempuan saling berbual, bertemu, keluar atau makan bersama. Apakah yang dimaksudkan pula bercinta tapi menjaga2 batas2nya. Batas apa yg dijaga? Kalau yg dimaksudkan dengan batas itu ialah mengikut garis panduan agama maka tidaklah salah tetapi tidak pula dinamakan bercinta.. itu hanya disebut sebagai saling mengenali. Dalam Islam, tdak salah mengenali seorang perempuan dengan tujuan utk dijadikan isteri. Tetapi tidaklah sampai keluar bersama tanpa mahram, bercakap perkara2 yg yg disukai oleh nafsu. Tetapi kalau maksud menjaga batas tu ialah tidak tidur bersama hanya berjalan atau sekali sekala makan bersama maka itu bukan menjaga batas agama bahkan inilah bercinta yg diharamkan. Bagi yg terlanjur sudah terlibat dengan bercinta ini tidaklah mesti memutuskan hubungan tetapi jika jujur menjadi keutamaan maka berkahwinlah sebagaimana anjuran Nabi saw. 


Meh aku simpulkan kat sini:

1) Bercinta yang diharamkan: saling berbual, bertemu, keluar atau makan bersama
2) Bercinta tapi menjaga2 batas2nya: mengikut garis panduan agama maka tidaklah salah tetapi tidak pula dinamakan bercinta.. itu hanya disebut sebagai saling mengenali.
3) Maksud menjaga batas (pada pandangan kita sendiri dan inilah yang ditegah dalam Islam) : tidak tidur bersama, hanya berjalan atau sekali sekala makan bersama

Aku tak berani komen la pasal kaple2 ni.. Sebab, aku p0n tak arif. Aku cuma share dan bagi pandangan aku jer. Ada kawan aku share info kat atas nie. Menarik tapi susah utk difahami.

Bagi aku ar kan, bagi aku...nie pendapat je...... Bukan nak hentam sesapa. *Ada orang pernah kata kat aku, aku nie kalau post apa2, macam hentam kat somebody. Pada hal, aku post utk umum.... kalau tuju2 tue, penah ar jgk, cuma tak selalu la. Bila rasa annoyed tue menggunung...


Memang akan terjadi. Dengan doa kepada Allah, kita boleh mengawal perasaan kita. In syaa Allah, mantapkan iman, Allah akan tolong.


Kalau korang nak tawu, bila dua orang manusia berakal (lain2 jantina) berhubungan, berkomunikasi atau senang citer, dorang ni rapat.... Tak mustahil untuk timbul rasa sayang or s0mething else. Rindu ke, jeles ke... Even, masa tu, takde declare pape p0n.

Salah sorang tue akan ada perasaan suka kat orang tue jugak. Dulu, aku penah baca dalam fb,
"Allah jarakkan kita dgn orang yang kita sayang, kemungkinan sebab salah sorang dari orang tue...ada buat kesalahan semasa mereka berhubungan."
Mungkin, lalai solat sebab sebok dok tunggu chatting dgn orang tue ke, tak p0n...khusyuk update status pasal yang dirindui ke. Tak p0n, terpikir nak ajak makan sama2 ke...

Memang tak pegang2, tapi boleh jadi ke arah tue. Kita dah biasa dengan statement, 'Dalam berdua2an antara lelaki dan perempuan, pasti ada yang ketiga, iaitu syaitan.'

Dan aku bertambah2 pelik, kalau ada perempuan yang sudi keluar dgn lelaki yang lebih dari sorang, sedangkan dia sorang2. Zaman semakin maju... Kalau jadi pape, boleh ter0s 'tweet'...polis cepat tawu, parents cepat datang tolong pukul laki yang jahat tue.(tapi perempuan ibarat membenarkan)
(mak pukul dgn senduk tak agak2? Ayah hentam dgn belt tak rasanya?) 
Rajin sangat la mak nak gi cari senduk dulu kan....

Ok la kot setakat nie. Cuma satu aku nak share dengan korang, mungkin ini boleh menyejukkan hati sesapa yang dendam terkilan dengan post nie...

Ustaz kata, kalau nak message kat perempuan tue..."I love you" boleh. (Aku tak pasti kalau perempuan yang send kat lelaki). Asalkan, hubungan korang, untuk ke arah perkahwinan. Bincang nak tunang ke, nak kawen ke.... Tapi jangan la over2...sekadar msg2 macam tu dah la. Tak perlu la tiap2 malam, sweet dream bagai.

Aku post gambar pink, sbb kawan aku ni suka pink.

Dari segi panggilan pulak, aku rasa...simpan la untuk masa depan korang. (Errr...masa depan kita, aku p0n nak gak, hoho...meroyan jap!)
#Dulu ada orang pertikaikan, sekarang panggil macam nie. Lepas kawen, panggil lagi best la...
Tapi perasaan maybe dah tak sama macam sebelum ni. Sebab dah biasa dipanggil dgn nama2 manja............


Ada kawan aku cakap, sama la macam pakai cincin. Sekarang dah biasa pakai, (mak bagi, nenek bagi...pakwe suh pakai), nanti dah kawen.........takda rasa pape, sebab dah biasa pakai.
Tapi tak tawu la, kalau ada beza, sebab tue...suami yang bagi. (Aku no komen bab ni)

Kiut kan?


Satu lagi, ada sorang ustazah ni cakap...
"Kalau kita was2 untuk buat sesuatu benda tue...maknanya itu dilarang dalam Islam."

Contoh, ramai yang musykil sekarang ni, kaple tu haram ke tak....
Maknanya haram la. Tapi sebab ada yang 'menegakkan kebenaran, bercinta dalam Islam, mengikut syariah...', so timbul la isu, kaple ni boleh, asalkan jaga batas.

#Moga aku, keluarga aku, sahabat handai, kenalan, dan semua muslimin dan muslimat diberi petunjuk Allah.
Bukakanlah hati kami, untuk menerima ajaran agamaMu...Berkatilah setiap ilmu yang kami pelajari agar kami dapat manfaatkannya dalam kehidupan seharian kami.


1 comment:

Anonymous said...

Aamiin..