"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Sunday, January 6, 2013

Ajaibnya Air Mata Manusia

KUCING CUTE
Aiiippp, apa pegang2 tue??!!

Assalam'ualaikum,
Amacam? Rasa2 nak nanges tak hari ni? Kot2 la, kena marah dgn mak ke...goreng tel0r p0n hangit, camne nak kawen? Tak p0n, kena marah dgn abah ke...bayar minyak mot0r p0n tak lepas, ada hati nak mintak keta. Ke, kena marah dgn pakwe, so meraj0k....

Aku bukan nak suruh korang kena marah or gi meraj0k dgn org2 yang berkenaan. Tambah2 lak dgn awek, pakwek pakwe... Couple, kalau dah melampaui batas pergaulan..tak kira la ringan2 ke, ala kadar ke...berat ke. Yang pasti, tolong la elakkan  ye kawan2. Syaitan suka hasut bila kita dah 'membenarkan' apa yg nyata haram. Couple tu takda la salah p0n, tapi kita yg buat jadi haram.... nak pegang tu buat apa? Nak bermanja2 tue napa?

Okeh, dah lari tajuk...nie suma pasal nak bebel utk diri sendiri dan yang lain.

Nie antara kegunaan si air mata...


3. Meningkatkan mood
Seseorang yang menangis boleh menurunkan kadar emosi kerana dengan menangis, mood seseorang akan terangkat kembali. Air mata yang dihasilkan dari menangis kerana emosi mengandungi 24 peratus protein albumin yang berguna dalam meregulasi sistem metabolisme tubuh dibanding air mata yang dihasilkan dari iritasi mata.

7. Melegakan perasaan
Semua orang rasanya merasa demikian. Walaupun anda didera berbagai macam masalah dan cubaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega. Setelah menangis, sistem dalam badan, otak dan jantung akan menjadi lancar, dan hal itu membuat seseorang merasa lebih baik dan lega. Keluarkanlah masalah di fikiranmu dengan menangis, jangan dipendam kerana anda boleh menangis dengan penuh penyesalan. (Allah suka akan hamba2Nya yang menangis bertaubat padaNya)


Ada banyak fugsi lagi sebenarnya. Nak tawu? Jom klik kat bawah ni...


3 comments:

m0nstercute said...

hobi sye di masa lapang nangis.... kuikuikui

Anonymous said...

nk nanges puas2..T_T

Anonymous said...

Silakan nanges....tp jgn over sgt. Nnt org menyampah...hoho