"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Wednesday, September 7, 2011

Lompat jauh

Assalamualaikum,
Dalam banyak2 acara olahraga, aku paling suka lompat jauh. Aku sendiri tak tawu naper dan ape yg best sgt dgn lompat2 tak berape jauh tue. 



Bagi aku, kalau setakat baca jer info pasal olahraga ni...tak jadi ape gak. Kena cuba, buat banyak2 kali. Baru betol masuk dalam kepala. Bile dah biase, dah tawu cara lompat...baca info, faham la. Setakat nak bayangkan, mmg takde ape2 faedah. Pada pandangan aku la... Same la jugak mcm study, kalau setakat baca...takde latihan, susah la nak faham, kan?

Kotak kecik segi empat tepat kat tengah2 tue la, tempat untuk landasan kaki kita sebelum melompat. Kalau terlebih sikit jer p0n, dikira batal. Aku penah batal, sebab masa tgh kemaruk lari2 comel tu...tetiba ada lori h0n! Hampeh betol..haha! Cikgu aku tawu, tapi takleh buat ape la. tahun tue, aku kalah...Haha! Anggap je la aku takde rezeki.... =)


Lompatan yg betul ialah memastikan tangan kita tak berada kat belakang kita. Mcm yg org ni buat, kira betul la..  Sama ada tapak kaki kita atau bahagian belakang badan kita yg sepatutnya mencecah tanah. Bukan la salah kalau tangan yg kena tanah, tapi rugi la...sebab jarak jauh lompatan tu diukur dari tapak kita lompat sampai jejak yg kita tinggalkan. Kalau kita terletak tangan kita kat belakang...jarak kita lagi dekat la. Dan ini meningkatkan probability utk kalah, hehehe!


Nampak tak, laki ni pastikan tangan die ke depan....


Situasi normal yg aku selalu nampak time latihan sukan, hari sukan...hehe!


No comments: