"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Saturday, May 26, 2012

Actuarial Programming

ASSALAMUALAIKUM


Dalam proses mencairkan otak dengan assignment Actuarial Programming. Tapi, best! So, takde la rasa ape hal la aku kena buat mende2 nih..... Kita kan kene enjoy bila kena buat ape2 p0n.... Bak kate lecturer Risk Modelling aku,

 "Chill...Chill!"

Lepas aku turun gi tgk2 d0rang yg nak gi Kursus Menyelamat Aras Tinggi.....(dorang tgh tunggu bas lagi masa aku naik tu), aku teros on laptop. Nak buat keje nih. Pada hal....idea takde, huhu!
Sekian lama aku membelek2 keyboard + touch pad....aku p0n bermanja2 dgn nota2 yang ada.
30 minit yang pertama......tekan2 ape yang patut. DAN terhasil la satu kerja yg agak2 sipi nak siap...even, aku tawu sebenarnya salah, haha! Enjoy je laaaa...!

Tetiba azan... So, aku nekad, gi solat dulu. Sebab, selalunya kalau tgh blur (walaupun muka aku mmg blur tanpa diundang), bila dah solat...keje jadi senang. (Insya-Allah)

###########################


Then, sambung buat keje balik....

*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Dah nampak sikit steps yang sepatutnya....
Teruskan lagi....


*
*
*
*
*
*
*
*
*
*

Ermmmm.....
Stop kejap.... Sambung buat atas katil lak.... Sebab mata aku dah silau dah... Buat keje depan tingkap. Tutup langsir, kang ada yang tertututup teros, huhu!
Sesebok dok menaip...aku bertanya kpd diri sendiri.....

"Ape la fungsi langsir nie kat bilik aku? HUH!"

Okeh, dah dapat idea......
JOm, buat lagi........ =)

2.42PM





2.45PM.....argghh, tak tahan dah! Silau oooww!
So, aku p0n ubah la laptop gi meja utama aku... Boleh duduk atas katil. Yang tadi tue, meja tak rasmi....keh3!


2.49PM
Usya2 google, search formula nak kira area under straight line graph.
(Name je budak math, nak kire tu p0n lupe..... Buat malu jerk!)

2.56PM
Dah tawu formula...tak tawu nak buat dalam excel lak...hoh0!

3.20PM
Dah siap sikit, tapi soalan 2.....ermm, nanti. Aku dah takleh nak senyum dah nie....teeetttt!

Bubye...!

First aku buat camnie.....
Nampak senang kan?
Sebab tue, aku suka buat...hoho!


Lepas tue, aku tukar buat camnie  lak...
Straight line dulu.
(y = 3x +2)
Nanti, baru aku tambah graph quadratic equation lak....
(y = x^2 + 3)

Programming nie tak jadi...
Aku tak pasti ape yg salah...

2 comments:

Anonymous said...

menarik... tapi, dh lama saya tinggalkan maka, saya x paham... sekian... terima kasih atas "gambar2" menarik... lama x tgk gambar graph... hehehehee.... (^_^)

Anonymous said...

Nak gambar lebih menarik, boleh search kat google images, hoh0!