"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Saturday, June 2, 2012

Kursus Jurulatih Asas

 Assalamualaikum
Hari nie, aku nak citer pasal kursus yang aku dan kwn2 Inter aku pegi baru2 nie.
Kursus Jurulatih Asas nie diadakan di Pusat Latihan Pertahanan Awam Wilayah Timur (PULAPAT), Jengka
pada 28 - 1 Jun yang lalu.
Bertujuan untuk melatih dan memberi tunjuk ajar, bagaimana untuk menjadi jurulatih yang baik.
Kalau ujian bertulis yang kami buat tue dapat A....insyaAllah, bolehla kami jadi jurulatih.
Mmg nervous tapi, memikirkan....buat apa pegi kursus kalau setakat nak ilmu cukup2 makan, so kami p0n usaha la nak dapat title 'JURULATIH' tue.

Kucing 'sehat' yang ditemui di sebelah meja makan.
Dan meja makan tersebut diduduki oleh insan2 yang anti kucing...
Bayangkan la... dorang makan dengan rasa khuatir kucing chubby tue terkam d0rang.
Tak tenteram gila...!

Hari pertama:
Bersama Cik Najibah...
Masa nie, suma muka menunjukkan tgh....ngant0k...huhu! 


Tengah nak bahagikan group. Disebabkan kami ada 35 org, so Alex takde partner.
Tu yg kena lelong.... nak masuk group mana.

Alex

Khusyuk mendengar arahan...


Riadah petang...

Hari kedua:
PT pagi (Kawad) dibatalkan. So, semua ambik kesempatan tid0 jap sementara tunggu breakfast.





Tapi, ada jugak group yang rancak bersembang...Termasuk la aku.
Membincangkan topik hangat...
Tue yang tak ngat0k tue...
TEEEETTTTT!!!! 


Slot bersama Cik Affindi...
Presentation untuk setiap group.

Ilya yang present dan yang lain2 khusyuk mendengar....
Si yana (kat depan sekali tue, sampai letak tangan kat dagu)
Macam tengah pikir jer.... Bagos2! =)


Anem "Rukun negara ada lima. Tapi dalam slide tue, ade 6. So, slide salah!"


Adilah present ditambah dengan lakonan daripada Jurulatih Atirah dan anak2 buahnya. 
Pembentangan Raqib (group aku) dengan style tersendiri....


Riadah petang....
Ape mende la yang dorang main nie.
Dok freeze...freeze.
Adah "Nuha tunjuk apa tue? Takutnyer adah...."

Hari ketiga:
Presentation berkumpulan.
Semua pakat2 menghafal.....
saksikan aksi2 mereka...
Ada yang mengahafal sampai tangan p0n turut bergerak2, ada yang membaca, ada jugak yang dok message (mintak s0mebody bagi kata2 perangsang kot...hoh0), ada yang memikirkan sesuatu dan ada jugak yang sempat take a nap.















 Para jurulatih kami.
Dari kiri, Cik Hafiz, Cik Affindi dan Cik Najibah.
Dorang memang best!

Kumpulan pertama....



Atirah : Kita harus maju.....bla, bla, bla...."

Persembahan khas Pembentangan daripada....
1) Fa'ain (F...A..koma atas...A...I...N)
Dia perkenalkan diri dia macam tue. 


Fa'ain dengan gaya pembentangan yang tersendiri.

2) Noorfiqah

Sedang mendeklamasikan sajak....
Bertajuk, "Ku rindu padanya."
Eh? Sape? Hehehe....

3) Hanim 



Selingan... Pehal la si adilah nie tunjuk kad dia kat aku. Aku tak tawu, dia perasan ke tak, aku snap gambar nie...huhu!

Anem sempat menyanyi....hehe! Entah mcm mana, aku snap gambar, dapat mcm nie...
Anem, jgn marah...hehe!

Bila tengok anem mcm tue, terus nuha rasa tergugat. Boleh ke aku nyanyi nie?
Macam nak kalah jer...
Pengajarannya, jgn mengaku kalah sebelum anda buat yg terbaik k... =)

4) Zaza
Persembahan tarian hip hop.

Yo...y0!

5) Saadah (ala2 Koperal Jumaah)

Saya tak pandai la nak nyanyi2 mcm Anem...
Saya ajar kawad je la k....

Sebak pulak bila tak dapat nak nyanyi....ermmm!

Takpe la...saya nasyid.
Lagu....Istikharah Cinta.
Adahhhhh! Jgn marah...hehe!

6) Nurrunnuha
Mengajar cara2 nak bukak barisan...

Mula2 kita senang diri. 


Masa senang diri tue, jangan gerak2...dok diam2 jer.

Bila dapat arahan, skuad, skuad sedia. Badan tegak, tangan rapat ke sisi.
'Bukak barisan, gerak!" 
Pastu, satu langkah ke depan.... mcm nie. 
Faham?


Adegan2 semasa menyiapkan slide untuk pengucapan awam individu.

         


 Presentation individu.
Masa kena buat demo...
Menyelamatkan mangsa menggunakan 3 tangan.

Angkat Rokiah... Ok la kan? hehe


Angkat Alex...
Ok jugak la kan? hehe....


HAAAAAA!!!! ANGKAT ZAZA! Samseng SISPA tue....
HOH0!
Tapi dorang berjaya jugak angkat walaup0n baray fa'ain nak jatuh....(gambar kedua, ain tengah betulkan baray)


Jurulatih tunjuk cara sebenar sebab ada kesilapan sikit, dari segi kedudukan tangan penyelamat untuk bahagian belakang.
Angkat Adilah....ermm, hehe!

Hari terakhir:



Tanda penghargaan daripada kami untuk PULAPAT

UiTM diberi kepercayaan untuk tulis kat whiteboard pasal Majlis Penutup.

Berapa ramai yang mencuba...tapi majoriti kekok. Tak selalu tulis guna marker nie, hehe!
Aku p0n try jugak...
Last2, aku cakap...."Mmg tak layak jadi cikgu"
Nak tulis kat depan p0n tak reti, huhu! 


Ada yang tertido.... sebab kursus nie banyak guna otak. So, penat mental la kami nie.

Penghulu besar yang sampaikan kepada Timb. Kom PULAPAT, Mej (PA) Hasmi

Bas bergerak keluar dari PULAPAT

Dalam bas, ada yang tid0, ada yang tengok video kawad MYBO (Malaysian Book of Records), ada yang baca buku/komik...



Masa kat tepi jalan. Bas rosak....huhu!




Model tepi jalan...hehe!





Insiden kemalangan kecil berlaku.
Melibatkan sebuah keta dan motorsikal.
Yang pasti, aku rasa salah org yg dalam keta tue. 
Driver stop tak kena tempat. Yang penumpang lak, bukak pintu tak tgk dulu.
Tapi, atas apa yang aku dengar (sekadar tekaan daripada kawan2)
Maybe dorang tgh marah. Driver st0p, wife (maybe wife) dia lak, teros nak kuar keta...
MAYBE LAAA....tak tawu la citer sebenar.

Yang aku dengar, driver tue marah2 kat wife dia.
You (motorsikal) tak salah!
Yang salah dia nie! (Tunjuk kat wife)
Aku rasa la....
Tapi, kalau betul la...
BAPAK TAK GENTLEMAN driver tue......!
Agak2 la nak marah p0n.

Saksi kejadian...
Di luar bas & di dalam bas.
Fiqah dengan penoh emosi marah2 kat dalam bas. Ape ar laki tue...! Main kuar jer... Tak tengok belakang dah! Mmg kami terkejut masa tue, haha!
Kalau dia jadi prep kom, best nih!!!!

Sekian saja...... Moga lepas nie, ada lagi kursus2 yang best dan berguna untuk kami.
Majulah SISPA untuk mereka di luar sana.
Moga kita dapat gunakan ilmu yang kita peroleh nie, kat mana2 p0n kita berada.



3 comments:

Anonymous said...

Entry terpanjang yang penah aku buat.
Entry pertama yang aku masukkan semua gambar...
Kalau dulu, ada yang aku tak masukkan.
Entry pertama yang aku nak post betul2 selepas abes program.
Tapi, aku tak tawu nape dan ape yg special dgn kursus nie.

Yang pasti, masa aku tawu aku kena gi kursus jurulatih, aku rasa semangat nak gi (even ada malas2 sikit) sebab, aku tawu....banyak benda yang aku boleh dapat kat sini. Benda yg jarang aku dapat kalau kat tempat lain.

Anonymous said...

Alhamdulillah.. Tahniah diucapkan pada semua. moga ilmu yang diperoleh akan disalurkan sebaik mungkin dalam membangunkan organisasi anda. syabas budak merah.

Anonymous said...

Thanks.... Moga kami dapat ilmu sebanyak mungkin, utk kami guna dalam SISPA dan bidang2 yg lain.
Thanks jugak, utk sumer senior, pegawai2 yg byk bg tunjuk ajar.......
(touching jap)