"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Monday, June 25, 2012

subjek semester 4

Assalamua'alaikum
Tak sabar nak tunggu habis exam...
Lepas tue, nak bl0gging habis2an!

Kat bawah ni aku selitkan gambar exam papers utk course aku....
Sem nie aku ada 4 final exam tolak subjek BEL dgn al-luqhatul a'arabiyyah.
Walaup0n 4 subjek jer, tapi rasa mcm ada byk sgt, huhuhu!

Ni subjek Risk Modelling.
Belajar pasal either insured (pembeli insuran) tu nak beli insuran or tak.
Kalau tak nak, dia akan tanggung sendiri kerugian yg dia kena tue..
Contoh, eksiden....
Kalau dia beli, dia kena bayar claim la...


Yang ni pulak, subjek Actuarial Mathematics.
Dulu, ada org tanya aku...apa beza subjek ni dgn maths biasa. 
Apa yang aku mampu jawab.... subjek nie guna formula aktuari.
Mmg ada guna calculus biasa mcm integrate, differentiate. Tapi, kalau tak tawu formula aktuari...mmg takkan guna la calculus tu.
(Sebab mmg tak tawu jawab, takkan tetiba nak integrate soalan tak tentu pasal, huhu)

Ada banyak nama2 simbol aktuari ni...
Antaranya, force of interest/delta, miu x upper j, tPx upper tao, tqx upper j, annuity x+t upper m ...bla,bla,bla



Yang nie pulak, org kata subjek senang. Dulu, dorang target nak score subjek ni la. 
Tapi datang kat aku...aku rasa ni la subjek yg mcm nak tak nak jer jawab.
Di-psycho dgn sikap ehem2.... tue yg jadi susah tue.
Tapi, aku rasa sebenarnya senang jer. 
Aku dah try google... mmg best ar kan. 
Pengalaman mencari ilmu menggunakan tips.."Ilmu di hujung jari"
Tapi, habuk p0n tada.....
Serabut ada.....

Bayangkan ar.... lect aku kata Geometric Brownian Motion tue, takda hal. Senang jer,,,,
Tapi, aku tak faham apa2 p0n...huhu! kejam,
Haha...takpe, aku akan usaha jugak.
InsyaAllah...
^_^




Haaa....yang ni best! (kalau dapat run the programme la)
Ni, nama dia Actuarial Programming. Dia mcm programming biasa, cuma kami guna formula aktuari ja.
Contoh nak kira premium ke, loan ke... by using excel.


Nie la serba sedikit pasal subjek aku utk sem ni.
Mmg perit sikit, tapi InsyaAllah...aku try the best.
Sebab, aku ingat gi masa aku nak pilih course ni dulu.
Mmg ramai psiko kata susah, takleh nak survive lama.....setakat 2,3 sem ter0s tukar kos.
Mak pon tanya, serius nak ambik kos ni?
Aku kata haa, serius.
Baru aku tawu susahnya maths ni...haha!
Tapi, takpe...Aku ingat soalan mak tue.
So, aku jadikan sebagai cabaran utk aku....

Bak kata mereka berdua kat seminar SISPA hari tue...
"Zaman sekarang ni, guna perkataan cabar je. Semua keja jalan..."

Sape yg cakap?
Hanya aku dan mereka yg ada tahu.....


3 comments:

KP said...

"Zaman sekarang ni, guna perkataan cabar je. Semua keja jalan..." yek ??? urm... azab, azab... kalau salah paham dgn cabaran, lagi parah... huhuhuhuhuu... best of luck with your exam... (^_^)

firdaus said...

good luck AJ..hihi...

Anonymous said...

Thanks Tn & Daus....
Daus p0n good luck jgk...try your best. =)