"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Monday, September 10, 2018

KENAPA PERLU ISTIGHFAR?

Assalamu'alaikum,


"Dah susah baru cari aku."

Selalu dengar ayat ni kan?
Biasanya kita tuju dekat member yang 'nampak' kita bila tengah sesak, tengah ada masalah atau dia tak tahu nak buat apa dah. Masa senang, masa happy...kita lalu depan pun buat macam tak kenal.

Ooopp, kejap! Tu, marah kat diri sendiri ke tu? Cuba compare dengan bawah ni pulak.
Sama tak?

"Dah susah baru nak sebut-sebut nama Allah.
Dah susah baru nak dakwah soal hukum hakam agama.
Dah susah baru teringatkan sejadah."

Masa senang?
Gelak tawa sampai lalai dalam ibadah.
Caci maki jadi sebutan mulut.
Sumber duit tak kisah halal haram, berkat tak berkat.

Kadang-kadang Allah tunjukkan something tu sebab nak tegur kita. Apa yang kita buat tu, Allah tampilkan dalam bentuk kesalahan orang lain. Tinggal diri kita je, nak fikir dengan mata hati, atau tetap rasa kita ni betul, orang lain salah.

Hati kita akan susah nak rasa bersalah kalau penuh dengan rasa benci. Orang lain buat apa pun, semua nampak serba tak kena. Macam mana nak buang rasa benci tu?
Banyakkan Istighfar. Sebanyak mana? Bukan setakat dua, tiga kali. Bukan selepas solat semata-mata. Bukan 10. Bukan bila ingat. Tapi sebanyak mungkin. Kalau mampu 100, buat 100. Kalau mampu 1000, buat 1000. Kalau rasa banyak sangat dosa dah buat selama ni, buat sebanyak mungkin.

Istighfar tu penghapus dosa. Kita mintak ampun dengan Allah. Bila kita sedar kita banyak dosa, kita rajin istighfar...kita takkan mudah nak pandang keburukan orang lain. Sebab diri kita pun ada akhlak buruk tersendiri.

Ahhhh, bosan! Baca kat mana-mana pun, suruh Istighfar. Dah buat banyak kali, tapi tetap rasa sama. Macam takda guna je nak istighfar pun.

Kalau ada rasa macam ni, please buat sesuatu. Ada something wrong somewhere yang korang kena cari. Saya cadangkan dan galakkan untuk korang dapatkan buku FTR. Ubah diri segera.

No comments: