"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Sunday, September 16, 2018

ALLAH BERI UJIAN SEBELUM MAKBULKAN DOA KITA

Assalamua'alaikum,


Dari wall FB saya sendiri.


Ceritanya macam ni.

"Dulu aku buat bisnes online. Tiap-tiap bulan semestinya ada sales. Walaupun untung tak banyak mana, tapi aku bersyukur...sentiasa capai target.


Target aku masa tu tak banyak. 10 orang pembeli. 20 orang pembeli. Untung RM300. Untung RM500. Target sales RM1,000.


Biasa-biasa je. Tak macam seller lain. Nak 10 ribu. Nak pembeli hari-hari.

Makna kata, aku ni seller yang takde impian hebat la. Janji ada duit masuk.

Since aku start kerja, bisnes aku dah 'terabai'. Aku tak boleh nak fokus 100%. Sampai satu tahap, aku biarkan je. Tak kisah pun takde sales, sebab ada income dari keja aku.


Tapi dah nama pun kaki bisnes online, tipu la takde rasa rindu nak niaga ni. Tengok kawan-kawan lain dah meroket. Yang dulu baru nak belajar tulis status, sekarang dah jadi stokis. Top seller pulak tu. Paling jeles, dia dah jadi salah seorang kesayangan mentor laaa. Sebab start dari bawah, sekarang dah boleh gerak sendiri. Semua follow cakap mentor. :heart_eyes:


Dalam tak sedar, aku start doa...nak aktif bisnes balik. Nak macam dulu.


Dan dalam masa yang sama tu la, Allah uji. Allah bagi itu ini, sampai aku fedup dengan kerja aku. Sampai aku nak berhenti.


Alhamdulillah, sejak dua menjak ni...banyak cuti. Cuti Merdeka, cuti Hari Malaysia, cuti awal Muharram. Banyak masa lapang ni, aku ada banyak peluang untuk berjinak-jinak balik dalam dunia bisnes online.


Best. Rindu!

Dan sekarang aku tengah fikir, sama ada nak kembali macam dulu...atau teruskan apa yang dah ada, sambil bisnes sebagai sambilan.

Dilema nak buat pilihan, tiba-tiba aku teringat buku FTR. Aku teringat pesan Cikgu Nora.





"Bukan kerja yang bagi kita rezeki. Takut nak berhenti sebab nanti tak ada duit. Nak makan, nak bayar itu ini.
Hambakan diri dengan duit!"


Lebih kurang macam ni la ayatnya dalam buku FTR.


Dan aku tanya kawan FTR. Dia cadangkan aku amal Formula 41 dalam buku FTR. Alhamdulillah, semalam aku buat. Dan pagi ni aku saaangat tenang. Aku teruskan life aku macam biasa dan buat apa yang Allah suruh. Selebihnya, Allah akan tunjukkan jalan. InsyaAllah."

No comments: