"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Wednesday, November 28, 2012

Bukan mudah untuk faham

Assalamu'alaikum,
Camna dengan korang? Happy tak? Ada tak events or incidents yg best dalam hidup korang sepanjang tahun nie?

Aku dah lama nak update blog nih tapi terhalang dengan kerja2 lain ditambah dengan, asal nak update je aku jadi blur. Tawu nak post pasal apa, tapi tak tawu nak mulakan ayat.

Pernah tak terjadi kat korang...
Orang yang rapat dgn kita, tak support p0n kalau kita buat apa2. Tapi, org yang kita tak pernah rapat...sekadar tegur macam tue ja...boleh support dan faham kita.
Pelik tapi inilah realiti. It happened to me.

Kadang2 penat memikirkan jalan penyelesaian tapi bila difikirkan balik, tak guna aku nak stress pasal orang2 mcm tue. Lebih baik aku teruskan kehidupan berbekalkan semangat pihak yang membantu dan memberi sokongan kat aku. Untuk apa aku buang masa dengan manusia2 yang hanya nak kan kepentingan diri dan yang akan merasa tempias akibatnya...ialah aku???

Seriously aku terkejut bila ada insan2 yang jumpa aku....dan ceritakan something. From their stories, I knew...they are feeling the same. Sama macam apa yang aku rasa sekarang ni. Sedikit sebanyak, aku lega....even tak rapat, tapi ada jugak yang memahami aku.

Teringat kembali zaman dulu (aku still sekolah rendah). Aku pernah mintak something.....dan sampai sekarang, aku tak pernah dapat. Aku faham, ada hikmahnya. Tapi, aku makin percaya....
"Kita tak akan memahami seseorang itu, melainkan kita pernah alami apa yang dia rasa"

So, tak perlu nak buat2 faham or caring...tapi sebenarnya, kita tak dapat rasa langsung apa yg pihak lain alami.

Pengajaran untuk aku lepas apa yang jadi nie...
# Aku tak kan sewenang2nya percaya dengan sesapa. Walaupun kita rapat...

Thanks to ___, ____ dan ____ sebab faham diri aku. Aku tak mampu nak bagi apa2 melainkan senyuman untuk korang.


Sesungguhnya hanya Allah yang betul2 memahami apa yang aku rasa. Alhamdulillah, Dia masih bersama2 aku (^_^)

No comments: