"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Thursday, December 1, 2011

puasa 10 Muharam

Assalamualaikum,
Sebelum aku membebel...aku nak pesan, kalau boleh..kite puasa reramai k, 10 Muharram nanti..




10 Muharram nie, dikenali juga sebagai Hari Asyura. Banyak kelebihan berpuasa pada tarikh ni... Antaranya,
1) diampunkan dosa setahun yg lepas
2) mendapat pahala 10,000 malaikat
3) pahala 10,000 orang yg menunaikan haji dan umrah
4) sesape yg usap kepala anak yatim hari tue, Allah akan naikkan satu darjat bagi satu rambut (Tapi, jgn la reramai gi buat rombongan ke rumah anak2 yatim hari tue...semata2 nak usap. Ikhlas ke tidak tue????)
dan banyak lagi la kelebihan dia.
Kalau rase mcm tak nak percaya kat aku, sebab aku nie 'budak'...bolehlah gi lepak kat kelebihan berpuasa hari asyura.


Dalam artikel tue, ade satu ayat yg buat aku  terdiam kejap...kejap je la. 
Para sahabat bertanya kepada Rasulullah SAW, apakah Allah melebihkan hari Asyura berbanding dgn hari2 yang lain? Rasulullah menjawab...'YA'. Dan ape yg mengejutkan aku ialah...hari kiamat juga akan berlaku pada hari Asyura. Bermakna, orang akan cari tarikh 10 Muharram, bersamaan dgn hari Jumaat. Pastue, sebar2 citer kate tarikh tue nanti akan kiamat. (terutamanya golongan bijak cerdik, yg rajin sgt mengkaji kat belah2 sinun tue, yg menyusahkan ramai pihak dgn aktiviti manja bom2, perang2....)

Insya-Allah, tarikh 10 Muharram tahun ni jatuh pada hari Isnin (5/12/11). kalendar Puasa sunat Isnin + hari Asyura + ikhlas nak puasa = keberkatan Allah yg berlipat kali ganda......!)



(Tengah dop menaip...tetiba aku dengar bunyi siren. Dalam minggu nie je, dah bape kali aku dengar siren. Tapi, yg dulu tue siren ambulan. yang baru tadi nie, aku tak pasti siren ape + malas nak tengok...haha!)


Ok, st0p sampai sini jer.
Aku nak meng0mel pulak

2 hari aku bukak buku, dan tid0 secara tiba2..akhirnya, tadi aku dah p0n berjaya jawab test marketing. Berjaya habiskan test la....jawapan betul or tak, aku tak pasti, hasil usaha hentam2 tuh.

Minggu nie nak kena struggle dgn Financial Maths pulak. Ad0yaiii...2 minggu tinggal, (gara2 lecturer kawen) dah lupe langsung ape aku belajar. (Pernah ke aku tak lupe...???)
Yup, minggu depan test FM lak. Baru test, dah gelabah mcm ape.... Kalau final exam, pengsan ter0s kot..huhu!

Insya-Allah, aku cube yang terbaik. Aku tak nak kate, subjek aku susah..sebab org lain p0n susah gak. So, terima la hakikat...aku gak yg pilih nak bl0gging time exam dah dekat aktuari dulu, mane b0leh nyesal2. Tak baik w000....!





THe ENd.

9 comments:

Anonymous said...

terdiam pasai apa zimah?? hee.. takut plak dengar pasal kiamat ni.. huhu.. lebih2 lagi spekulasi tahun 2012 dunia akan kiamat..

Anonymous said...

terdiam sebab, kalau tarikh 10 muharam = jumaat, boleh ditafsirkan sbg tarikh kiamat ar kan...senang la nak predict bile kiamat, kan? huhuhu...
wallahua'alam.

hunny bunny said...

10 muharram bukan brsamaan dgan ari slasa(6.12.2011) ker??
inform klu sy salah//; )

Anonymous said...

hunny bunny: maksud sy, dalam artikel tu tulis, kiamat akan berlaku pd 10 Muharam. Dan, ramai yg tahu...kiamat akan berlaku pd hari Jumaat. So, pd pendapat sy...org akan cari, tarikh 10 Muharam yg jatuh pd hari Jumaat. dorang akan assume, tarikh tu hari kiamat..... xkisah la, thn depan ke,,2020 ke....

Anonymous said...

budak merah, saya rasa, 10 Muharram tahun ini pada 6 Disember 2011,ce budak merah check.. tapi, ntah, x pasti la.... heheheheh...

Anonymous said...

maksud sy, bila2 tarikh 10 Muharam yg bersamaan dgn hari Jumaat. SY X KATA TAHUN NIE.....

Anonymous said...

ya... kami paham... kami komen pada you entry... budk merh tulis, dlm entry, thn ni 10 Muharam jtuh pd 5 Dis.. tp kami rase, 6 Dis... bukn pasl jtuh hari jumaat.... heheheh... jgn mrh bdk merh yek... ni dinamakan sbg clarification..... mohon diri...

karmilaillang said...

enrty beronformasi...nak tanye mn dpt kartun2 cute mcm dekt entry ni...

Anonymous said...

karmilaillang: awk search jer dlm internet...hehe! nnt ade la kuar byk2... =p

anonymous@KP@TM....sorry 4 misunderstanding, hahah!!