"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Sunday, September 22, 2013

Mencipta Pengalaman Baru

Assalamu'alaikum,

# No intro for today. Keep scrolling, to see those photos.
Biar gambar menggamit memori anda kerana anda kini sedang mencipta pengalaman baru. Mungkin tak sama dengan kenangan dulu. 




Satu ketika dulu, anda seorang yg kosong...
Banyak yang meluahkan rasa...

"Kami tak pandai kawad..."
"Kami kawad tak lawa..."
"Segan kot nak kawad depan orang..."







Sekarang???
















 Siapa insan2 di bawah ini???

Berjalan megah, dengan kekemasan birunya.
(Err, yang oren tu...ibarat penyedap. Takda oren  tak lengkap la juadah berbuka puasa. Ehh, tak lengkap la integriti seseorang insan bergelar anggota Pertahanan Awam)
# Yang pakai baju oren tu sebab tak muat nak kemaskan lagi uniform kebanggaan kami nie. Hantar alter kat Sek 7, PKNS dll. (Aku promote kedai ni dapat komisen tak?)

Bergerak sebagai team pertama dalam berjalan lalu juga menjadi kebanggaan kami.
Jangan pandang rendah dengan kebolehan sendiri,,,
Tapi, jangan pula terlalu angkuh.

Yup, mereka adalah batch kedua  Pegawai Kadet SISPA (PKS) yang ditauliahkan di UTHM.
Mereka yang dulunya perot tin kosong. Tapi lepas dah macam2 yang dorang tempuh, kini dorang dah pon bergelar...


Leftenan Muda Pertahanan Awam



Insan berbaju oren gagal disembunyikan wajahnya.
Kini anda tahu, siapa salah seorang si oren..hehe













Aku tak pasti yang tengah tu sape,,,harap maaf, hehe!

Aktiviti lari2 ke bas, lepas sesi berjalan lalu.
On the way, bergegas2 ke dewan utk ditauliahkan sijil pulak.
Sengaja tak snap gambar2 pelajar Shah Alam...
burok ben0r, miaahaha!
(Aku tak ingat pulak zaman aku ada kena lari2 comel ke tak...)

Maybe nak ajar, sedia PANTAS berintegriti kot.
Sebab tu, kena buat kat dewan yg jauh tu.
Baru real, challenging those new young officers.



Sesi penyerahan bendera UiTM, sbg kontinjen  untuk program Perhimpunan dan Majlis Pentauliahan Kor SISPA kali ke-4.


















Gambar2 di atas adalah apa yang anda alami baru2 ini.




Tapi,






Ingatkah kalian tentang satu ketika dulu....?
Saat anda menyarung t-shirt oren JPAM?
Saat anda berbaju putih JPAM?
Dan...
saat ketikanya, anda masih bergelar PKS???




l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
l
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v
v





Saat anda mula berjinak2 dengan pokok? Eh, dengan tali2 ini?

Saat anda mengendalikan program OPA 2013,
anda juga sebenarnya pernah merasa, duduk2 seperti ini...

Anda juga pernah meminta2 para fasi utk bagi klu jalan...
(ini sekadar gambar hiasan. Tapi, aku tak tawu la kalau memang group Pn Siti dgn Pn Fara ni ada mintak klu untuk jwb soalan dekat checkpoint)
(*_*)

Sebenarnya, ni group yang entah ke berapa sampai ke garisan penamat.
Harap maklum. 
Hehe!

Tn Nazrin @ Tono nak naik sebenarnya kannn?
Tapi, TERturun bawah balik kaaannn?
(*_*)

Kalau tak salah aku, ada budak2 tadika pakai baju oren jugak hari tu..
Nasib baik aku urusetia. So pakai baju kaler lain...
Takda la aku nak terguris hati sgt bila terserempak dgn kanak2 terbabit.

Kalian juga pernah buat cheers.
Aku ada video dorang ni bt cheers.
DAN, aku ingat lagi cheers group Pn Leen dgn Pn Yaya ni...
Miahahahah!

Gambar ini, sama seperti gambar yang kat atas tadi tuh.... =P
Ibarat, dorang ni meraikan kejayaan dorang walaupun bukan yang pertama sampai.
Sebab SISPA mementingkan perjuangan dan usaha utk buat sesuatu.
Bukan sekadar jadi yang paling hebat, tapi mesti diselitkan dengan usaha utk jadi yang terbaik.
Wa benci ayat skema...tapi ini hakikat.
Lorh, skema lagi...ish!




Tersangkut kat pokok ehh?
Sayangnya kat pokok tu...
Tu la padah kalau dah mula berjinak2 dengan pokok.
Untuk junior yang lain, beware.
Cintailah pokok seawal yang boleh.
(*_*)





Yang ni maybe dah bosan dgn pokok kot.... =D

Saat kalian pernah 'didera' dalam air laut...

Saat kalian berkerjasama utk tunaikan amanah dan misi anda untuk program terbabit...


Banyak lagi gambar lain.
Tapi, aku tak perlu paparkan di sini.
Biar ia tersemat dalam diri anda.
Kerana ia...
Pengalaman anda.












Selingan...


Korang gelak2, jerit2 dari jauh dekat PKS Muda....

"Korang dah sesat!!!"



Tapi, korang ingat tak...
Korang pon penah sesat dulu?
(*_*)

Jom balik. Tak jumpa pon jalan.
Kalau naik tangga ni jumpa kolej perindu.
Blh balik tidoooo!

Sesi ngumpat.
Tak mungkin sejauh tu..
Aku rasa dekat2 ni je..
Group tu salah tu.
Jangan ikot..

Tengah kutip buah rambutan ehh...


(Ini gambar hiasan. Tak ada kena mengena dgn mana2 anggota SISPA yg baik2.
Aku ulang, yang baik2 sahaja..... heheh.
Sorry yana. Tetiba jumpa gambar ni. Mintak maaf bebanyakkkk!!!)

Batch aku pon penah 'dibuli'.
Batch aku pon penah diganggu monster2 durjana.
Batch aku pon ada yang terlajak jugak time OPA. Tapi semua tu untuk mengajar kita.
Untuk jadi yang 'sempurna' supaya berguna untuk masyarakat.

Masa kian beredar, 
Sampai masanya untuk korang pula kongsikan ilmu yang korang ada.
Kesilapan kami suatu ketika dulu, 
cuba hakis dari terus membelenggu dunia SISPA, dunia kita.
Tetapi,
Saat kalian berusaha untuk menghasilkan yang terbaik,
pasti ada dugaan dan ujian melanda.

Saat itu, berpeganglah pada hakikat yang nyata.
Tak ada manusia yang sempurna.
Fikirkan yang positif.
Atasi kekurangan dengan berhemah,
Bukan insan yang hanya tahu menyalahkan...
tapi langsung tidak cuba utk memperbaikinya.


Bermulalah dari awal. Kejayaan tidak akan datang apabila kita menginginkannya. Tapi, apabila masanya sudah tiba. Perubahan yang drastik hanya membawa keburukan, biarlah ia bermula dari sedikit dan istiqomah, berterusan hingga capai apa yang kita inginkan. Bukannya berhenti di saat lelah mula menguasai diri.
Kerana apa aku katakan begitu?

Saat aku mengharapkan sesuatu dalam SISPA, aku cuba untuk mendapatkannya. 
Masa berlalu pergi. Begitu juga aku, melangkah pergi kerna punya komitmen sendiri...tapi, apa yang aku dambakan satu ketika dulu masih belum tercapai...hingga kini.

Hampir2 aku berputus asa. Ingin melupakan apa yang aku impikan dan biar ia menjadi impian ketika aku bergelar PKS Tinggi.
Tapi, aku mula tersedar, itulah gunanya kesinambungan keluarga SISPA. Aku mungkin tidak peroleh apa yang dicari ketika aku bersama2 rakan2 seperjuangan. Tapi, tak mustahil kalau generasi baru dapat laksanakannya. 

Mungkin aku tak mampu untuk berada di sisi, tapi aku mengharapkan, agar semangat aku akan terus bersama kalian. 
Jika tidak di alam realiti, aku ada...di alam maya.
Aku, si Budak Merah.



5 comments:

Anonymous said...

Hargai mase ketika bergelar pks!kenangan time jadik pks tu lah kenangan paling besttt dalam sispa!! :)) like dis entry! Tp mgkin si oren tu tak sengaja kot ter'takmuat'kan num4 die tuh,muahaha,,

Anonymous said...

Terima kasih.

Anonymous said...

Si oren tu mmg sengaja. sbb nak org tgk dy ar tu dlm gmbr...hehe

Anonymous said...

;')

Anonymous said...

reading it for second time. thanks. rindu zaman dulu2.