"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Tuesday, August 6, 2013

Nak bukak bisnes?

Assalamu'alaikum,
Aku berkira2 untuk delete blog aku ni. Sebab hari tu ada orang tanya aku, buat apa? Update blog ke?Aku cakap, takda idea. Sebab dulu aku post pasal SISPA, sekarang ni dah takda pengalaman yang nak diceritakan.

But then, I realized...untuk apa aku delete. Biarlah jadi kenangan je. Sama ada aku biar blog aku terabai, or teruskan dengan entry2 yang lain.
Sekurang2nya aku boleh baca balik apa yang aku penah alami satu masa dulu.

Sebenarnya, sejak bila entah...aku tengah pikir macam mana nak buat niaga online. Sebab aku penah terpikir nak ada kedai or bisnes aku sendiri satu hari nanti. Kalau tak salah aku, sebab ada orang syorkan kat aku untuk ambik master in business. Mungkin dari situ, aku terpikir nak terjebak dengan gejala perniagaan. Sebab aku gtau dia, aku tak minat p0n dengan course aku sekarang ni, insuran. Tapi, aku tak pernah terfikir nak sambung pengajian ke alam master. Mungkin ye, tapi buat masa ni...aku tak berminat langsung.

Then, baru2 ni ada sorang ni suh aku join dia berniaga pulak. Nak memang nak..tapi memikirkan ekonomi orang melayu yang mundur, aku tolak. Supplier dia ca ya nun alif. Entah la, bila pikir balik...baik aku cari supplier yg bersaudara dengan aku. Boleh tolong sesama kita.

So, aku nasihat kat dia, belajar selok belok perniagaan dengan orang tu. Nanti boleh buat bisnes sendiri. Yang penting, belajar dulu bagi abes.. Nanti cari keja elok2. Cari duit modal...dah stable, boleh bukak bisnes sendiri. Ini pandangan aku je la. Alang2 dah belajar tu, teruskan sampai abes. Belajar rajin2 k... (*_*)



Alhamdulillah aku dah tamat belajar...hoho!

2 comments:

ikan kap merah ilang kawan lepas ikan oren ngan oscar mati said...

klau hg nak buat bisnes on9 skarang ni paling tiptop pakaian perempuan. Aku boleh ja ajar tapi skarang kan cuti. Aku ada kat shah alam sampai tengah bulan 9 ja. Pastu aku chau angkat mtor balik. Bab2 berniaga on9 ni dun wori aku bleh cover semua skali. Kalau berminat nak wat kecik2 pon aku bleh ajaq. pm ja aku. Hg pon taw aku sapa kan.

Anonymous said...

Baaiiiiiikkkk ikan.