"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Monday, August 1, 2011

anak kucing dengki!

Alhamdulillah, skang dah menerjah masuk ke bulan yg penoh dgn segala rahmat Allah. Dengar kata, penyimpan mohor besar utk tahun ni, org lain. Aku tak sempaat nak tgk dan dengar cara die sampaikan pengumuman hari ni puase, ade hal sikit. Rasanya waktu penyimpan mohor besar tue d0k buat kite semua suspen, aku ade dlm keta...huhu!

Ape2 p0n, aku usya kat you tube ar...!!!

Citer pasal puasa, semua sebok2 cakap pasal terawikh, moreh, hidangan bukak puasa, malah ada yg dah mula berkira2 nak buat kuih ape.

Aku tak nak cakap banyak pasal mende2 tu, aku rase majoriti tahu apa yg patut kita buat. Cuma nak, atau tak nak buat jer.
Bagi yg rajin buat terawikh...jangan selalu persoalkan, bape banyak rakaat k0 buat malam tadi? Jangan dok bandingkan dgn org lain, ko buat 20 rakaat, tp member buat 8 jer. Pikir, pahala dan keikhlasan yg ko dapat, bukan jumlah terbanyak yg ko mampu buat k...Selamat beramal! ('',)


Tid0r aku semalam agak kurang lena... Haha...nape tak b0leh tid0?
Walaup0n penat berkebun, (pagi gi kebun abang, petang tu plak, gi kebun mak..)Kebun tue, takde la besar mane...tapi cukup la untuk buat aku berperang dgn pok0k2 yg ade. Aku tarik p0kok, p0kok tarik aku balik, huhuhu!!!
Gatal2, miang daun tu ade ag walaup0n dah mandi 4X!
Bile dah hampir2 lena...berderet2 pulak message masuk! Tak lain, tak bukan,,,,line dah kurang buzy la tu. Kan selalu bile malam2 special mcm puasa, raya or tahun baru...mesti line tep0n buzy giler. Susah bet0l nak tgk status 'message is delivered' time malam2 camtu.

Time mak nak masak utk sahur lak, aku mmg dah terjaga. Tapi, liat giler nak bangun!! Rase mcm penat berkebun tu halang2 je kaki aku dari bergerak. (Syetan dah kena ikat, maknanya...yg malas tu, mmg datang daripada diri aku sendiri ar...huhu!)
Tgk ar...kalau aku p0n penat, mak mesti penat gak. Tapi, sebab nak masak utk family, mak bangun gak. Besar kan pengorbanan mak...? Tue p0n ade yg tak hargai.. (Zaman skang ni, ramai jugak gol0ngan ibu2 muda yg tak hargai si anak..buang mcm tu jer. Harap2, bulan puasa ni, takde la org berhati binatang lagi dah)

Lepas sahur, sementara tunggu Subuh, aku lepaskan si hamster aku jalan2 dulu. Exercise sikit.... Dah si Bulat pusing2 keliling ruang tamu, aku lak yg ngant0k...yg Bulat hepy jer round2 umah) Die tak nak masuk sangkar bile aku nak kurung die balik...hish! Buat perangai pulak, haha!

Lepas tue, aku tid0 balik. Tapi, ape kan daya. Si kucing tak puas hati ngan aku kot. Ye la,,selama ni die brekfast pukul 7. Tetiba pagi tadi, aku kej0tkan die..mangun sahur. Liat, mcm nak kejutkan bebudak jer..... (Hahha, pandai2 je aku kate die liat. Pada hal, kucing tu...berlari2 girang datang kat aku, mase bukak pintu. Yg mak aku tak nampak kucing tue dah terpacak elok depan ikan.. Mak siap gi panggil kat tempat die tid0 ag.) Eh, takde p0n...mak kate. Hehehhe...!!

Disebabkan jelez, kucing tue main2 kaki aku. Gigit2 la...abes tgn aku calar2. Mak, kak aku calar2 sebab kena daun nanas. Maybe baju dorang nipis... Baju aku tebal, so takde la kena sgt tajam daun nanas tue. Yg aku ni, calar sebab anak kucing, adooii!!

Beberapa kali aku terjaga dari tido sebab tetiba si sarah (anak kucing) terkam mengejut kat aku... Entah mcm mane,die dah pandai bukak pintu pulak dah. Aku dah buat keluar p0n, die still b0leh masuk umah ag... Dipendekkan citer, akhirnya, aku bangun lambat...keh3! Tue p0n sebab tak tahan dgn sarah dah. dok kaco sgt. Saje je nak suh aku bangun,,,,hoh0!

No comments: