"Sesungguhnya apabila aku menasihati kamu, bukanlah bererti akulah yg terbaik dlm kalangan kamu, bukan juga yang paling soleh atau solehah dalam kalangan kamu, kerana aku juga melampaui batas untuk diri sendiri. Seandainya seseorang itu hanya dapat menyampaikan dakwah apabila dia sempurna, nescaya tidak akan ada pendakwah, maka akan jadi sedikitlah orang yang memberi peringatan."

~Hassan Al Basri~

Friday, August 3, 2012

kita hanya manusia yang lemah

Assalamu'alaikum,
Bersua kita lagi di medan blog..hoh0! Semoga entry aku kali nie, dapat memberi manfaat kepada diri aku dan mereka yang ikhlas membacanya...

Apa gunanya kebaikan yg anda lakukan, 
jika diselitkan dgn rasa takbur dgn kebaikan tersebut...
Apa guna ibadah yg anda amalkan,
jika diselitkan caci maki kpd mereka yg jahil...
Apa guna kekuatan yg anda perolehi,
jika anda mentertawakan insan lain yg lemah...

Jangan lupa, anda hanyalah hamba Allah. 
Tidak diterima kebaikanmu jika anda takbur, bongkak menghebahkannya.
Tidak terserlah nikmat ibadahmu jika anda mencaci si jahil.
Tidak kekal kekuatan dirimu itu, jika anda mempersendakan yg lain.

Jika nikmat dan kekuatanmu ditarik Allah...
Apa lagi yg anda dpt banggakan?

Pesanan daripada aku, utk diri sendiri dan mereka yg selalu melakukan perkara2 di atas. Penuh dlm home aku...dgn sikap takbur di atas ibadah yg dilakukan.

Menjadi salah satu sebab, kenapa aku pernah deactivate dan kenapa aku pernah jauhkan diri aku dari FB.... Kerana aku benci melihat status2 ini. Benci terbaca mereka mengaibkan diri sendiri... 


Mende alah kat atas nie, aku dah bebelkan kat dlm fesbuk aku. Kalau baca ayat terakhir aku tu..

"Menjadi salah satu sebab, kenapa aku pernah deactivate dan kenapa aku pernah jauhkan diri aku dari FB.... Kerana aku benci melihat status2 ini. Benci terbaca mereka mengaibkan diri sendiri... "

Yup, aku mmg penah deactivate fesbuk aku. Aku tak tahan nak baca statement2 org yg kadang2 mengaibkan diri sendiri. Mengutuk mereka yg jahil agamanya... Aku deactivate masa aku sem 2 kalau tak salah.

A: Nape ko deactivate? Sbb nak exam ke?
B: Eh, takde la. Dah lame kot dia buat... Bkn sebab exam nie... Sebab ape weyh?
Aku: Hanya mampu tersenyum....


Baru2 ni, aku 'pulaukan' lagi benda alah fb tue. Sebab apa? Sebab yang sama. Bosan dgn sikap manusia yg mengadu bukan kepada-Nya tetapi kepada kwn2 yg hanya tahu menambah dosa2 dunia dgn umpatan, maki hamun... salah siapa? Salah syetan? Hermmm, syetan hanya menjalankan tugas, menghasut umat Nabi Muhammad utk dijemput ke neraka. Tapi, diri kita yg menentukan segalanya...

Aku manusia biasa, pernah terleka dgn dunia. Tapi, sama2 la kita berubah...moga fb idaman ramai tue menjadi medan dakwah, medan saling menasihati..dan bukan berlumba2 menunjukkan kebaikan diri. Sesungguhnya amal ibadahmu itu, hanya Allah yg akan menghitungnya. (Dulu, ada insan yg tak kisah p0n pasal FB. Last2, empunya badan tu yg selalu post kat fb semenjak bukak akaun. Hehe... Sape la tu kan?)

Allah tak tanya, berapa banyak post kau dlm fb tentang kau cukup solat 5 waktu.
Allah tak tanya, berapa ramai like status..kau pegi tarawikh.
Allah tak tanya, berapa ramai share gambar kau pakai songkok, telekung pegi semayang raya...



Peringatan untuk aku yg jahil, juga mereka yg aku kasihi. Aku mengur bukan keran benci, tetapi kerana anda sebahagian daripada diri aku.....................................................................................

Siapa anda? Harapan aku, yang tersentuh dgn pesanan ini...adalah anda. Moga kita sama2 berubah menjadi hamba yang sentiasa mengingati kekuasaan-Nya.

4 comments:

Anonymous said...

aminn

u know who am i... said...

errmmmm.. adeh... hehehehe... good, nice sharing... and also as a reminder... huhuhuuu....
(^__________^) <3

Syafiqa Hatta said...

assalamualaikum =)

terbaik punya entry! :D sebab tu kita digalakkan berdoa spy ibadah kita ikhlas lillahi taala setiap kali lps solat...

Anonymous said...

Of course I know who u are...hehe!

Jenn: InsyaAllah, berdoa p0n kena sungguh2 kan? Bkn doa main2...kan? =P